Ugrás a fő tartalomra

Makita sensei: Az én kendóm

Az én kendóm




1. ábra Makita Minoru kendo kyoshi 8. dan


Ez egy átirat Makita mester előadásából, amit a Nippon Budokanban megrendezett 19. Nemzetközi Budo Kultúra előadáson mondott 2007 márciusában.

Szeretnék visszatekinteni a múltba, és így szemléltetni, hogy mit jelent a kendo nekem. Volt idő, amikor minden szabad percemet kendóval töltöttem, idő, amikor szünetet tartottam, és idő, amikor edzeni szerettem volna, de nem tudtam. Szeretem a kendót, sosem gondoltam rá, hogy abbahagyom. Az emberek azt mondják, hogy a folyamatosság erőssé tesz. Úgy gondolom, igazuk van, és boldog vagyok, hogy folytattam. Nagyon hálás vagyok azért, amit a kendón keresztül tanultam.
Ha az emlékeim nem csalnak, általános iskola negyedik osztályos lehettem és épp a nyári szünetemet töltöttem. Nem szerettem tanulni, nem foglalkoztatott semmi, csak rosszalkodtam, tehát nem voltam túl népszerű a szomszédok körében. Egy nap anyukám, amikor pár rossz cselekedetemről tudomást szerzett megmutatott egy shinait. „A mester jönni fog holnaptól, és kendózni tanít téged - eddzél keményen!”-mondta. Elkezdődött a kendós életem, mert anyám hitte, hogy a kendo jobb emberré fog tenni. A kendo mesterek helyi kereskedők voltak. Rajtuk kívül még egy személy, az anyám is mindig rajtam tartotta a szemét, és ezért nem tudtam lógni az edzések alól. Apránként több gyerek kezdett kendózni és létre tudtunk hozni egy kis klubot a városban. Ez időben a kendo rendkívül népszerű volt, mint például a baseball. Edzőtermek nőttek ki itt is-ott is, és különböző klubokban edzhettünk és versenyezhettünk az évek folyamán. Ebben a korban nem nagyon aggódtam a kendo miatt.
 Akárhogy is az anyám jobban szeretett győzni, mint bárki más. Neki a második hely, ugyanolyan, mint az utolsó hely. Amikor győztem, elragadtatta és büszke volt rám. Úgy gondolom keményen edzettem, mert ezt láttam az anyám reakcióján. Nagy bajkeverő voltam az általános iskolában és az anyám ösztönzésként a PL Gakuen középiskolába küldött, ami híres volt a kendójáról. Az alapok, kirikaeshi, kakari-geiko, ojikomi és ji-geiko mind teljesen tökéletes volt, és a magas szakmai szint teljesen lelohasztotta az önbizalmamat. Az edzés szigorúsága és a különbség az erőben tisztázta bennem a gondolataimat, és éreztem, hogy most láttam először igazi kendót. Az én makacs anyám ezen elbátortalanodott és ez kihozott a sodromból. Ez volt az a pillanat, amikor eltökélt lettem, és elkezdtem edzeni úgy, mint korábban.
Elhatároztam, hogy a PL Gakuen Középiskolában fogok tanulni. Ez teljesen megváltoztatta a kendo iránti érzéseimet. Türelmetlenül vártam az iskola kezdését és kitaláltam hogyan lesz a kendóm kifogástalan. Ebben az időben a PL szlogenje a következő volt: „meghódítani Japánt”. Reggeltől estig edzettünk, és mindenkinél jobban dédelgettem azt az álmot, hogy megnyerjem a nemzeti középiskolai bajnokságot az Inter-High-t. Egyik nyáron, középiskola harmadik osztályos koromban, túljutottunk a kvalifikációs körökön csapatban és egyéniben is az Inter-High versenyen. Ez volt egy mérföldkő az álmaim eléréséhez. Egy nap, amikor néztem a televíziót és Tsumuraya Kokichi jelent meg, aki az 1964-es Olimpián bronzérmet szerzett. Feltették neki a kérdést: „Hogyan tudja futni olyan jól a maratont, akkor is, ha esik az eső?” erre azt válaszolta, hogy: „A maratont minden időben megrendezik”. Ez adott egy ötletet nekem. Elcsodálkoztam „Hogyan tudok remekelni a versenyen, ha nem tudok eleget aludni?” A találkozás az álmommal, a hely, ahol az Inter-High-t megrendezték Iwate megyében volt.
A nyár Tohokuban, Iwata megyében extrém meleg és úgy hallottam, hogy nagyon nehéz ott aludni. Eltökéltem, hogy úgy kezdem a reggeli edzéseimet, melyek reggel 5-kor kezdődtek, hogy előtte nem alszom. Az első négy-öt napban letargiába kerültem, és nem tudtam úgy mozogni, ahogy szerettem volna. Egy hét után a testem kezdett hozzászokni az eltérő alvási szokásaimhoz, és tíz nap után már úgy mozogtam, mint régebben. Végül elérkezett az álmom napja. A Tohokui nyár sokkal melegebb és párásabb volt, mint elképzeltem, és természetesen nem tudtam eleget aludni. Csapatban kikaptunk a selejtező körben, így már csak az egyéni verseny éltetett. Két vagy három nap kevés alvással a legtöbb versenyző nem tudta a legjobb formáját mutatni. Tsumuraya inspirációjának köszönhetően, képes voltam álmom megvalósítására.
Az egyetemen türelmes voltam, kicsit kiégtem és elkezdtem érteni azokat az embereket, akik leelőztek engem, annak ellenére, hogy mindegy mennyit edzettem vagy versenyeztem. Negyedik évfolyam őszén, egy cég a Nippon Unso ajánlatot tett nekem. És boldog voltam, hogy tovább kendózhatok és elindultam a cég világába.
A cég nagyon megértő volt a kendóval szemben. Háromszor tudtam edzeni a héten a saját dojomban. 12 év alatt, amíg a cégnél dolgoztam megnyertem negyedszer is és kétszer harmadik helyet, szereztem a Japán céges bajnokságban. Az eredményeim ismertté váltak és 1982-ben beválasztottak a 12 versenyző közé, akik a világbajnokságra utaztak Sao Paoloba, Brazíliába, az V. Kendo Világbajnokságra. Itt megnyertem az egyéni kategóriát. Ez volt a sors, és boldog voltam, amikor a Nemzetközi Budo Egyetem alapítója, Matsumae Sigeyoshi, találkozott velem a reptérről vezető hazaúton, és felkért, hogy jöjjek tanítani az újonnan alapított Nemzetközi Budo Egyetemre.
1984-ben jöttem Katsuurába mint tanár, amikor kinyitott az egyetem. Annak ellenére, hogy mindig a versenyzésre fókuszáltam, volt egy fontosabb rész is – a Nemzetközi Budo Egyetem egy egyetem, ami oktatókat képez, tehát garantálnom kellett, hogy a diákjaim szabályos technikákat tanuljanak, és oktatókká váljanak. Ennek megfelelően a legjobban csak azzal törődtem, hogy vajon képes vagyok-e jól oktatni, mint a vívásomban a diákjaimat. Még most sem csökkent ez az aggodalmam, megkérdezek sok mestert a miheztartás végett és azzal a céllal, edzek, hogy korrekt, elegáns kendót oktathassak. Az egyetemnek dolgozok már több mint 23 éve, és kb. 2000 diákot tanítottam. Ez idő alatt majdnem 100 külföldi diákot is oktattam. Több diákom Japánban és külföldön képviselte hazáját a világbajnokságokon. Legnagyobb tisztelettel vagyok irántuk, ahogy véghezviszik a törekvésüket.  
Három gyermekem van. Idősebbik fiam tanár Saitama megyében. A fiatalabbik fiam rendőr Chiba megyében, és tavaly másodszor indult a nemzeti bajnokságon. Lányom, a legfiatalabb gyermekem, a Tokiói Rendőrségen fog dolgozni idéntől. Nem kényszeríttettem őket a kendóra, saját akaratuk alapján kezdtek el vele foglalkozni. Felvették őket a Nippon Budokan Edzőközpontjának Budo Iskolájába. A Makita családban szokássá vált, hogy együtt megyünk el a szilveszteri edzésre a három gyermekemmel. Négyünknek összetartás, és a feleségem kezeli a videokamerát. Edzés után, hajnali kettőkor az Újév napján megesszük a toshikoshi-soba-t (tradicionális Újévi tészta). A feleségem megkérdezi: „Milyen volt a mai edzés?” Ez a jel a kezdete a hanseikainak- egy összejövetelnek ahol egyfajta visszajelzést adunk egymásnak, ami azzal kezdődik, hogy megbeszéljük a találatokat, amiket az ellenféllel értünk el és abban végződik, hogy „Apu volt a legjobb”. Így szokott véget érni az év, hogy egy új kezdődhessen a Makita családban.
Nekem a legnagyobb varázs a kendóban diákjaimmal körülvéve együtt edzeni a családommal.

Kendo World Magazin 2007


Fordította:
Erdélyi Gábor




2. ábra Magyarországon 2004






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül Kyoshi: A Japán Kendo Szövetségnél létezik egy Shogo vizsgarendszer, amit hívjunk a könnyebb érthetőség kedvéért tanári fokozatnak a kendóban. Renshi, Kyoshi, hanshi fokozatok léteznek. Mindegyik fokozatnak megvan a maga feltételrendszere és megvan a szabály arra, hogy milyen vizsgát kell tenni ahhoz, hogy viselhessük ezt a fokozatot. Kyoshi fokozat esetében a feltételek a következőek: Kendo renshi 7 dan fokozattal kell rendelkezni, aki a 7. dant legalább két évvel ezelőtt-jelenleg 2021. november 30 előtt - szerezte meg. Kitétel az, hogy a jelentkezéshez szükséges renshi fokozatot a Japán Kendo Szövetségnél kellet megszerezni. Illetve a jelentkezéshez csatolni kell az adott ország szövetségének elnökének ajánlását, amiben igazolja, hogy az alábbi feltételeknek megfelel:  Azok, akik képzett Kendosok, akik elsajátították a Kendo Jitsugit és annak elméletét, és akik józanul élik életüket-szerintem

Mit jelent a 7.dan?

A kendónak van egy része, ami arról szól, hogy vizsgákon bemutassuk tudásunkat, bizonyítva magunknak, hogy sikerült eljutnunk a következő szintre. A kezdők a kyu vizsgákon, a haladók a dan vizsgákon bizonyíthatnak.  Sokszor hallom vizsgákon, hogy miért nem sikerült, amikor én annyiszor eltaláltam a másikat, jobban támadtam, mégis megbuktam…stb, kérdéseket, és keressük a válaszokat. Meg kell érteni, hogy a vizsgán nem a mennyiség, hanem a minőség lényeges. A minőségre kell törekednünk, hiszen a vizsgáztatók is a minőséget keresik a vívásunkban. Igaz, véleményem szerint amúgy is, a napi gyakorlás során is a kendónk minőségének fejlesztése a lényeg, vizsgától függetlenül. Ne a vizsga miatt kendózzunk, hanem azért mert szeretünk kendózni és a minőségét szeretnénk a vívásunknak fejleszteni. A dan fokozat egyfajta tapasztalat. Tudás és tapasztalat. A dan fokozat a kendo kúlturában az oktatók fokozata. Minél jobban érti a kendót, annál magasabb fokozatot birtokol, viszont ez feltételezi
Az előző blogbejegyzés margójára: Írásomnak nem volt célja az MKSZ vezetőségének rossz színben történő feltüntetése.  Amennyiben ők mégis úgy érezték, azért elnézést kérek.  Erdélyi Gábor