Senki sem
tudja megmondani biztosan, hogy valójában ki találta ki a kendot, a kard útját.
A kard használati technikák természetesen fejlődtek ki, előbb a vadászatból,
majd később a másoktól való támadások elhárításából, a saját védelem és mások
védelme érdekében. De ezek a fejlődések nehezen találtak helyet maguknak a
korai időszakokban. Azt biztonságosan állíthatjuk, hogy a kendo, a kard
használat fejlődése nem személyről személyre szállva fejlődött, hanem az
aktuális háborúk során saját magát fejlesztette.
Történelmi
bizonyítékok mutatják, hogy a kard magas fokú tisztelete békés időszakokban is
élt a japán tradícióban. A három császári jelvény közül az egyik például a
kard. (A másik kettő a tükör és a gyémánt). Sok shinto szentély gyűjteményében
megtalálható volt a kard. A régmúltban a japánok nemcsak a legfontosabb
fegyvernek tekintették a kardjukat, de szinte úgy is néztek rá, mint vallási
tárgyra. Következésképpen, az ókortól kezdve, amikor is a kard nem volt más,
mint eszköz, amivel legyőzzük az ellenfelet, a japánok megtervezték és tanulták
az „utat”, hogyan kell használni és tisztelni a kardot, hogyan kell ragaszkodni
a fegyverhez-mindez szorosan összefügg a nemzeti tradícióval.
A kendo a
japán kultúra jellegzetessége, amely a japán szamuráj, a bushi társadalmi
osztály életmódjából és szellemiségéből fejlődött ki. A kendo a kardforgatás
művészete, hosszú és gazdag történettel bír. A kendo fogalmához a kard
tulajdonsága is szervesen hozzátartozik, amit a japán harcosok, a szamurájok a
csatákban a kard használata révén tanultak, ismertek meg. Ezen felül fontos
elsajátítani a szamurájok szellemiségét a kard tulajdonságán belül, ami a
kemény edzés során történő kardforgatás megtapasztalása révén valósul meg.
Ezért van az, hogy a kendo leggyakrabban említett célja, a személyiségfejlesztés.
A
kardokkal vívott csaták a vas felfedezése és a vasból készült kard
kifejlesztése után kezdődtek. A vasból készült kardok alakja és használatának
módja az idők során sokat változott. Kezdetben a különböző régiók kultúrái az
áruk és az emberek mozgása és cseréje révén voltak hatással egymásra, és ennek
eredményeként idővel átalakultak. Végül fokozatosan kialakult egy
emberfajtáktól és országhatároktól független, egyetemes kultúra. A világ minden
részén különféle kardhasználati módszerek alakultak ki és indultak fejlődésnek.
A ma ismert kendo azonban hosszú japán történelmi háttérrel és fejlődéssel
rendelkezik. A kezdetek óta használnak az emberek kardot. A történelmi
forrásokazt támasztják alá, hogy kb. 800 évvel ezelőtt kezdett el a kard
(katana) technikája fejlődni. A kard készítésének mestersége és használatának
módszerei, sok minden mással együtt, Kínából érkeztek Japánba. A kard
kezdetben, kínai mintára, egyenes és kétélű volt. Ezt az egyenes kardot néhány
évszázad alatt a japánok szablyaszerűvé alakították, fejlesztették tovább: a
kard nem egyenes, hanem egy kicsit meggörbül, továbbá egy éle van. Ezt a
kardfajtát, a nihon-to-t (japán kardot) speciális módszerekkel kovácsolták
szinte törhetetlenre, és csiszolták fel borotvaélésre, és a VIII. századtól már
ilyen formában alkalmazták.
1. ábra A Japán kard
A 10.
század vége felé Japánban, a Heian- korban, Japánban olyan kardokat
készítettek, amelyekre eredetileg jellemző volt a sori (enyhén ívelt penge),
valamint a shinogi (a pengén oldalt végigfutó gerinc, Shinogi-wo-kezuru), és
ezek váltak a csatatéren használt fő fegyverekké. Ezek a kardok jelképezték a
szamurájok szellemiségét. Ennek alapján mondják azt, hogy a japán kard a
szamurájok elméjét estesíti meg, és ettől kezdve az igaz elme erejét és
szépségét képviselő műtárgyként is virágzásnak indult.
Japánban
a 13. századtól (Kamakura- kortól) a 19. századig (a Meiji-korig) a bushi
társadalmi osztály uralkodott, melynek fegyverrel rendelkező tagjai a kardot a
lélek szimbólumaként “Nihon-to-nak”, “Katanának”, “Shinken-nek” nevezték. A
bushik békeidőben technikájuk fejlesztése érdekében különféle gyakorlatokat
végeztek. Ezeknek a gyakorlatoknak egy részét ma Iai és a Kendo néven ismerjük.
Mindkettő kb. 500-600 évvel ezelőtt indult gyors fejlődésnek.
A Sengoku
korszakban (1467-1568) a harcosok a musha-shugyo-t gyakorolták, ami azt
jelentette, hogy elutaztak távoli vidékekre és ott próbálták ki tudásukat.
Azonban a saját tudás kipróbálásán túl, erőfölényüket is demonstrálni szerették
volna és természetesen kikémkedni mások tudásszintjét.
A
Tokugawa-korig (1600-1868) nem a kard volt a legelső a felhasznált fegyverek
sorában. „Bugei-juhappan”-nak azaz a Tízennyolc katonai művészetnek hívták a
harcművészetet ebben az időben. A különböző katonai ágazatok tartoztak bele, a
kyujutsu (íjászat), bajutsu (lovaglás), kenjutsu (vívás), tantojutsu
(tőrvívás), iaijutsu (kardrántás), sójutsu (dárdavívás), naginatajutsu (alabárdvívás),
bójutsu (botvívás), jójutsu (rövid botvívás), jújutsu (csáklyázás), hojójutsu
(bűnözők elfogásakor használt megkötözés művészete), mitsudógu (bűnözők
elfogására használt három fegyver művészete,
tsukubo, sasumata, sodegarami), shurikenjutsu (dobócsillag művészete),
juttejutsu (szurony művészete), kusarigamajutsu (sarló és lánc), ninjutsu
(kémkedés), suieijutsu (úszás), hójutsu (lövészet).
A
legnagyobb változás a lőfegyverek megjelenésével tehető egy időre, ami a
katonai ágakat érintette legérzékenyebben. Oda Nobunaga csapatai legyőzték a
Takeda sereget. Megváltoztak a csaták stratégiái és ez újra segített abban,
hogy a kenjutsu fejlődésnek induljon. A 15. és 16. században, a hadakozó
fejedelmek korában, a Muromachi-korban és a Tokugawa-kor elején sok kenjutsu
iskolát alapítottak, mert a hosszabb polgárháborúkkal tarkított időszakában
(Onin-háborúk kora) hirtelen megnőtt az igény a képzett bushikra (harcosokra),
így a kardhasználat technikáinak száma is ugrásszerűen növekedett. Ez idő tájt
a kenjutsu megerősödött Japánban. Számos iskola (egyes becslések szerint több
mint 700), ez idő tájt alakult ki. A legfontosabbak a kenjutsuban a következők
voltak: az Iizasa Chóisai vezette Tenshinshó-den Katori Shintó-ryú (Shimosa-no-Kuni
Katori), az Aisu Okó által vezetett Kage-ryu (Ise-no-Kuni Iinan-gun), valamint
a Chújó Hyógonosuke által fémjelzett Chújó-ryú. Ezekből az iskolákból váltak ki
a 16. század híres vívói, mint például a Shintó-ryú ágból Matsumoto
Bizen-no-Kami (Kashima Shin-ryú) és Tsukahara Bokuden (Shinto-ryú), a Kage-ryú
ágból Kamiizumi Ise-no-Kami Nobutsuna (Shinkage-ryú) Yagjú Tajima-no-Kami Muneyoshi
(Yagjú Shinkage ryú) a Chújó-ryú ágból pedig Kanemaki Jizai (Kanemaki-ryú) és
Itó Ittósai (Ittó-ryú).
A háborúkban
az emberek célja az volt, hogy életüket a lehetőségek határáig megtartsák. A korábbi
időszakok csatáiban melyeket karddal vívtak az emberek az életükkel játszottak.
Ezért azon fáradoztak, hogy kardvívó technikájukat magas szintre fejlesszék,
hiszen az életet menthetett. Azok, akik a magas szintű technikákat uralták,
előnyben voltak, a többiek pedig szerették volna megtanulni. Így természetes
úton alakult ki a tanár-tanítvány viszony. A tanárnak szüksége volt arra, hogy
olyan elméletet és technikai tudást fejlesszen, amit saját harci tapasztalatán
alapult. Ez az eredete a katák oktatási módszerének. A kata egy ideális
állapota a testnek és a gondolatnak, amit az edzések alatt taníthatunk meg
magunknak. Ellentétben az uchikomi gyakorlással, ahol egymás eltalálásával
gyakorolunk, itt csak mentális gyakorlást és formai gyakorlást végzünk. Különböző
technikákat, wazákat tanulunk meg. Kezdetben a fém kardok helyett egyre
gyakrabban használtak fakardokat, hogy ezekkel veszélytelenül tanulmányozzák és
gyakorolják a kardforgatás művészetét. A kard kezelésére végül
alapgyakorlatokat dolgoztak ki, melyeket katáknak neveztek el, és amelyek a
kendo alapvető mozgásformái. A katák elsajátítása továbbra is a legfontosabb
feladat a kendoban. A katák puszta kombinációja azonban nem elegendő
mindazoknak a technikáknak az elsajátításához, melyek a kardvívás során
előforduló helyzetekben szükségesek. A háborús körülmények között sok kiváló
vívó akadt, akik az egyéni harcmodor kialakításával iskolateremtőkké váltak. A
háborús időkben közvetlen céljuk természetesen az ellenfelük megölése volt. A
busi harcosokat arra tanították, hogy azonnali közvetlen halált okozva,
felesleges szenvedés nélkül pusztítsák el áldozataikat. Ez a kardvívás
etikettjéhez tartozott. Minden kardot használó iskolának voltak saját katái,
gyakorlatai, amivel edzették magukat, gyakorolták a technikáikat. A kata
kandzsi írásjegy vizsgálatakor olyan jelentésre is rálelhetünk, ami egyfajta
iskola megnevezését jelenti. Ebben az értelemben úgy is felfoghatjuk, mint a
kardvívó iskola tananyaga. Ma is léteznek ilyen katák, amiket gyakorolnak, de a
formagyakorlatok egységesítése után a világon, elsősorban a Nihon Kendo Kata
terjedt el.
2. ábra: Tokugawa Ieyasu[1]
Tokugawa
Ieyasu megalapította a Tokugawa Bakufut. Bakufu a Japán kormány neve 1867-ig. Az
ebben az időben lévő belviszályok, felkelések is közrejátszhattak abban, hogy Ieyasu
támogatott két kenjutsu iskolát a Yagju Shinkage ryu-t és az Ono-ha Itto ryu-t.
Őt követően a harmadik shogun Iemitsu is gyakorolta és támogatta a harcművészeteket.
Számos klán vezetője maga is gyakorló volt, és szívesen demonstrálta tudását
mások előtt. Ezért tudtak a vívóiskolák ebben a korban fejlődni. Az Edo-korban (1603-1867
között) a bushik tovább kutatták és fejlesztették a technikákat. Minden vívónak
közös volt a célja, megtalálni a legjobb, legbiztonságosabb technikát, amellyel
önmaga veszélyeztetése nélkül le lehet győzni az ellenfelet. Az Edo-korban a
képzettebb bushik a buddhista, shintoista és kunfuciánus világszemléletek
elemeit felhasználva, továbbá a vívásokból szerzett tapasztalatokat figyelembe
véve kialakítottak egy gondolkodásmódot arra, hogy hogyan kell a kardot a
leghatékonyabban alkalmazni, és hogyan kell az ellenfél legyőzésére vívás
közben stratégiát építeni. Ezeket a technikákat az írott források kenjutsunak,
kenpónak, hyóhónak nevezték. Ezek voltak a kendo kialakulásának kezdetei. A
formagyakorlatok, katák mellett könyveket (densho) is írtak az iskolák titkos
tanításairól. Olyan könyveket köszönhetünk ennek a kornak, mint Yagju Munenori
könyvét, a Heiho Kadenshot, és Tokugawa Iemitsu Ken to Zen és Miyamoto Musashi
Öt Gyűrű című könyvét, a Gorin no sho-t. Számos más könyvet is írtak ebben az
időszakban a kardvívásról, amiket a mai kor vívói is használni tudnak.
Azzal
együtt, hogy az önvédelmi mozgás ösztönös, ami összefügg a kardhasználattal, a
mozgások másképpen fejlődtek keleten és nyugaton. Nyugaton, az egykezes, szúró
kard technikák lettek a vívás alapjai, mialatt Japánban a kendo fejlődött
kétkezes karddal és a vágásokra alapuló technikákkal. A különbség, ami a két
vívás stílusa között kialakult az visszavezethető az emberek különböző fizikumára,
a személyiségbeli különbségekre és a küzdelmi technikákra is. Más szóval
Nyugaton a vívás harmonizált az emberek nagyobb, erősebb fizikai felépítésével
és az általános racionalista elképzeléseikkel. A japánok vékonyabb felépítésűek
voltak és nem annyira erősek, mint a nyugatiak, de gyorsak és mozgékonyak. Ezen
kívül az ő nemzeti személyiség érzésük az, ami alkalmas enyhíteni a rideg fegyelmet.
A kendo létrejötte és fejlődése összhangban van a japán emberek fizikai és
mentális kvalitásaival.
Az
Edo-kor közepén a bushik többnyire shinkennel (igazi kard) vagy bokutoval
(igazi kardot utánzó fakard) katát (képzelt ellenfél ellen, kitalált
szituációt) gyakoroltak, ez azonban igazi háborúban nem volt elég hatékony.
Ugyanakkor a vívás gyakorlása ezekkel az eszközökkel balesetveszélyes is volt. Az
ötödik Tokugawa shogun Tsunayoshi 1687-ben kiadott egy rendeletet, ami szintén
nagy hatással volt a kenjutsu további fejlődésére, hiszen tiltotta a karddal
történő párbajokat és a kard viselését. Többek között ez vezetett a shinai
uchikomi keiko, azaz a bambusz karddal történő gyakorlás irányába. A Sengoku
korszak vége felé Kamiizumi Ise-no-Kami Nobutsuna használt bambuszból készült
kardokat a biztonságos gyakorlás miatt.
Az
1710-es évben, a Jikishin Kage-ryu iskolából, Naganuma Shirozaemon mester használt
először kendo felszerelést, és a kardot helyettesítő bambuszból készült shinait
full contact gyakorlásra, majd Nakanishi Chuzo az Itto-ryu iskolából a 18.
század közepén 1750-ben a Shinai-val való vívást fejlesztette. Ez hasonlított
legjobban a mai shinai formájára. Ennek eredményeként alakult ki a shinai
(bambuszkard) segítségével történő új kenjutsu edzésmódszer, és egy új típusú
kenjutsu verseny vált népszerűvé a helyi dojókban, majd terjedt el az egész
országban a Tokugawa korszak vége felé, az 1789-1801 közötti időszakban. Az
1740-es évek körül a mesterek mellkas és fejvédő-felszerelést valamint nehéz
kesztyűt használtak. Ahogyan el tudjuk képzelni, a régi bambusszal történő
edzéseknél a kard és a védőfelszerelés nagyon egyszerű kialakítású volt. Századokon
át finomították ki a védőfelszerelést, amíg a mai formáját el nem érte. A
modern kendoban kétféle támadás létezik: vágás és szúrás. A vágás csak
meghatározott pontokra lehetséges a testen. Legfelül a fejre, a két halánték
közötti területen, a test jobb és bal oldalára, valamint az alkar csuklóhoz
közeli felére. Szúrás csak a torokra lehetséges. A nyugati stílusú vívásban az
ellenfelek a testük oldalát mutatják egymásnak, míg a kendoban az ellenfelek
szemtől szemben állva a négy támadási felület közül választhatnak. Az Edo-kor
második felében (a 19. század küszöbén) újfajta kendo felszereléseket kezdtek
használni, amikkel jobban lehetett gyakorolni. Ilyen pl. a Yotsuwari shinai
(négy bambuszszeletből álló shinai), ami rugalmasabb volt, mint a Fukuro shinai
(bőr, csőszerű zsákba varrt bambuszszeletek), de a do, a mellvért anyagát is
megváltoztatták. 1856-ban a kormány létrehozta a Kóbusho-t, egy katonai akadémiát.
Itt a kenjutsu, sójutsu és az úszás oktatása élvezett elsőbbséget. Ekkor még
számos iskola más-más hosszúságú kardot használt, de itt az akadémián
3-shaku-8-sun hosszban (kb.115cm) határozták meg a kard hosszát.
Több
magániskola is működött ez idő tájt, de három dojo nagy népszerűségnek
örvendett, amiket ebben az időben neveztek el az „Edo kor Három Nagy Dojo”-nak.
Ezek voltak a Gembukan (Hokushin Itto-ryu) Chiba Shusaku vezetésével Kandában,
Rempeikan (Shindo Munen-ryu) Saito Yakuro vezetésével Kudanzakában és a
Shigakukan (Kyoshin Meichi-ryu) Momoi Shunzo mesterrel Tsukijiben. Néha
negyedikként megemlítik az Iba dojo (Shingyoto-ryu)-t is. Chiba mester
szelektálta a kendo technikákat és ezeket nevezte „68 kendo technikának”. Sokat
ezek közül a mai napig használunk, pl: suriage-men.
1853-ban
Perry parancsnok hajói megérkeztek a Japán tengerre, és ettől kezdve Japán
nyitott a nyugati országok felé. A kenjutsu a feudális társadalom
ismertetőjelévé vált. 1871-től nyugati mintára azonban a kardvívást bevették az
oktatásba. Az új japán kormány, hatalomra kerülésével mégis változott a bushik
helyzete. A sok dojoban összességében kevesebben kezdtek el gyakorolni.
Változásra volt szükség. 1873. április 11-én Kenkichi Sakakibara szervezésében
Asakusaban 10 napos bemutatókat tartottak, amin bárki részt vehetett. Eddig
csak a bushik kiváltsága volt a bujutsu, de most már bárki, társadalmi
hovatartozás nélkül láthatta a híres vívókat. Sok magas fokozatú kendo mester
manapság is a rendőrség tagjai közül kerül ki. A kapcsolat a rendőrség és a
kendo között azokra az időkre nyúlik vissza, amikor kialakult a rendőrség
intézménye. Sakakibara bemutatójának köszönhetően egyre több bemutatót
szerveztek sorra az országban, és egyre népszerűbbé tették a vívást. A
rendőrség szervezetén belül a Keishicho-ban (Tokiói Rendőrség) is bevezették a
kendo gyakorlását. Ők is létrehoztak kata gyakorlásokat, és alap rangokat
iktattak be. 1885-től használták a kyu fokozatokat is a technikai szintek
megkülönböztetése végett. 1895-ben megalakult Dai Nippon Butoku-Kai szervezet,
amely megépítette a Butokuden-t, és megismertette a japán emberekkel a
„küzdőszellemet”. Iskolákat, dojokat hozott létre és kinevelt számos nagyhírű
mestert.
A 20.
század elején, a Taisho-kor kezdete után, ennek az új típusú, gekikennek vagy
kenjutsunak nevezett edzésnek a kendo nevet adták. A kendoról azt tartották,
hogy a japán szamurájok szellemiségére épülő budót képviseli. Így a ma általunk
ismert kendo hosszú történelmi folyamat eredményeként alakult ki.
A bushik
gyakorlási módszerét 3 nagy csoportra lehet osztani. Az első a katana
használati módszerét elsajátító gyakorlat. Ezt hívjuk iaidonak. Az iai
jelentése: különféle váratlan helyzetekben való találkozás az ellenféllel. Elsősorban
olyan helyzetet kell elképzelnünk, ahol az ellenfél hirtelen támadását védjük
ki. Ezt a védekezési módszert gyakorolják kataként. A második, a fából készült
karddal gyakorolt kumitachi. Míg az iaidoban, ahol csak képzeletbeli
ellenféllel állunk szemben, egyes elemeket nem lehet megtanulni, a kumitachiban
elsődlegesen az a cél, hogy az ellenfélhez viszonyított távolságot megtanuljuk,
illetve a ritmus változásához alkalmazkodva megfelelő képességeket fejlesszünk
ki. A harmadik pedig a bambuszból készült karddal történő gyakorlás, a Shinai
Uchikomi Keiko. Ez utóbbi gyakorlási módszert hívják ma kendonak. Mivel a kendoban
nincsen előre meghatározott mozgásforma, szabadon lehet mozogni. A támadás,
védekezés képességének elsajátításán kívül a legfőbb cél a lelki erő
fejlesztése, a lélek edzése. Az Edo-korban, körülbelül 200-300 évvel ezelőtt
alakult ki ez az edzésmódszer. 1906-ban lefektették a Kenjitsu Katákat, a vívás
művészetének formáit, mely három katából állt, Jodan (ten-ég), chudan
(chi-föld) és a gedan (jin-ember). Ennek a csoportnak a vezetője Watanabe
Noboru volt. A katákban is harci
szituációkat gyakorolunk védőfelszerelés nélkül. 1879-ben a Gakushuin
létrehozott egy edzőtermet ahol kenjutsut lehetett gyakorolni, majd ugyanebben
az évben a Fukuyama Seishikan Iskolában kenjutsu osztályt indítottak diákoknak.
Végül is a kendot mint tananyagot csak 1911 környékén tették a középiskolai
oktatás részévé. Ezért a sok kendo iskola ellenére szükségessé vált, hogy
megalkossák az alapvető formákat, amelyek a hagyományoknak is megfelelnek. Felkértek
25 szakértőt, hogy hozzák létre az oktatáshoz szükséges tananyagot. Öt személyt
választottak meg vezetőnek, Negishi Shingorót, Tsuji Shinpeit, Monna Tadashit,
Naito Takaharut és Takano Sasaburót. Minden iskola legnagyszerűbb technikáiból
készült egy gyűjtemény, aminek neve a Dai Nihon Teikoku Kendo Kata, vagyis „A
Nagy-Japán Császári Birodalom Kendo Katája” amit 1912. októberében hoztak
létre, a Taisho kor első évében. Ebben helyet kapott 7 hosszúkard-hosszúkard elleni
kata és három rövidkard-hosszúkard elleni kata. Így egységesebb lett a tanítás,
a katák értelmezése.
A következő évek során átértékelték ezen katákat, 1917 szeptemberében a
Taisho kor 6. évében, majd 1933 májusában a Showa kor 8. évében változtatgattak
rajta, de eredeti jelentőségük nem alakult át, de új nevet adtak neki,
létrejött a Nihon-Kendo-Kata elnevezés. 1917 márciusában a Dai Nihon Butokukai
is bevezette a kendoban és a judoban a dan fokozatokat, de a Keishicho
folytatta a saját szisztémáját. Egységes rangsorolás csak az Össz Japán Kendo
Szövetség létrejötte után alakult ki. 1931-ig az oktatás része volt a bujutsu.
Számos nyugati sportot vezettek be az oktatásba egészen 1942-ig, amikor is a
katonai szemlélet miatt újra a kendora, judora, kyudora és a naginatára fókuszáltak.
A második világháború után Japánban mindent
betiltottak, ami a budóval kapcsolatos volt, hiszen katonai elemeket fedeztek
fel benne a nyugatiak. 1948. május 23.-án Tokióban, a Kanto Haiden dojoban szerveztek
egy vívás és kendo bemutatót. 1949 szeptemberében a Tokyo Collegiate Kendo
Federation megalakította a Tokiói Kendo Klubot, és megpróbálta terjeszteni a
kendot mint sportot. Elkezdték el shinai kyoginak, azaz shinai sportnak
nevezni. Ekkor még nem viselhették a tradicionális hakamát és a keikogit. A
szabályok is mások lettek, például nem lehetett ütközni a testtel. 1950 körül
alakult meg a Shinai Kyogi Szövetség. Még ugyanebben az évben a shinai kyogit bevezették
az általános és a középiskolákba tantárgy keretein belül.
5. ábra: Takano Sasaburo és Nakayama Hakudo Dai Nippon Teikoku kata
bemutatója[5]
Ezt követően,
1952-ben alakíthatták meg a Japán Kendo Szövetséget Zen Nihon Kendo Ren Mei,
ZNKR néven. 1957-ben a Shinai Kyogi és a Kendo egyesült és létrejött a
„gakko-kendo”, az iskolai kendo. 1953-ban volt az első Japán Kendo Bajnokság,
Kyoto Taikai (a mostani Össz Japán Kendo Szövetség Embu (bemutató) Viadala), az
Össz Japán tartományi verseny (Todofuken). Jelenleg a ZNKR alá az alábbi nagy
kendo szövetségek tagolódtak be: Japán Általános és Középiskolai Klubok Kendo
Szövetsége, Japán Egyetemi Klubok Kendo Szövetsége, Japán Vállalati Kendo
Klubok Szövetsége, Japán Kendo Dojók Szövetsége. 1970-ben megalapították a
Nemzetközi Kendo Szövetséget, és a kendo elindult nemzetközi hódító útjára.
[1] http://www.infobarrel.com/Media/tokugawa_ieyasu
[2] http://www.listal.com/viewimage/1207687h
[3] http://www.pabudden.com/kodokan/what_is.html
[4] http://kenshi247.net/blog/2011/01/06/a-lineage-all-but-forgotton-the-yushinkan-dojo/
[5] http://kenshi247.net/blog/2011/02/14/a-lineage-all-but-forgotten-the-yushinkan-nakayama-hakudo
Megjegyzések
Megjegyzés küldése