A kendo sport vagy budo?
A
kérdésünkre a többség nyomban rávágja, hogy budo. Ezért mindenképpen azt kell
először tisztázni, hogy mi is a budo és a sport közötti különbség? A Japán
Kendo Szövetség kiadásában megjelent Japán-Angol Kendo Szótárban ezt a
meghatározást találjuk a budo szó alatt:
„Budo:
Hívhatjuk bujutsunak és bugeinek is. Íratlan jogok az uralkodásra és a
hadvezetésre. A szamurájok elvei, mint a lovagiasság. A Meiji korszak végén és
a Taisho korszakban követelmény volt a magas szellemiség a katonai
művészetekben. Mert a bujutsuba az eredeti technikák edzése is
belefoglaltatott, ez viszont vitatja a névváltozást és visszatükrözi ezt a
szellemi gondolkodást. 1919-ben a Dai Nippon Butokukai egyesítette szövetséggé
a különböző irányzatokat és ez időben másik nevet adott nekik.
· Gekken -
Kendora /japán stílusú vívás/
· Jujutsu -
Judora
· Kyujutsu
- Kyudora /japán stílusú íjászat /
Ma a budo név alá
többféle irányzat is tartozik pl.: kendo, judo, kyudo, sumo, naginata, aikido,
karate-do, jukendo és a shorinji kempo.”
A
legtöbben a kérdésünkre azt válaszolják, hogy a spirituális, azaz a szellemi
különbség miatt budo a kendo. Ekkor
megkérdezhetnénk, hogy mi is a különbség a sport szellemi része és budo szellemi
része között?
A
sportszerű magatartás fogalmába beletartozik, hogy becsületesen, nyíltan,
őszintén versenyezzünk úgy, hogy betartjuk a versenyszabályokat. Ez meglepően
hasonlít a Kendo Versenyszabályzatban található meghatározáshoz: becsületesen
versenyezni a kard alapelvével összhangban. Ez nem tűnik nagy különbségnek a
sport és a budo szellemiségében. Győzni a kendo mérkőzésen vagy rúgni egy gólt
a focimeccsen is azonos elv alapján történik, és így mindkettő tiszta sport, mégsem
nevezhetjük a focit budonak. A különbség a budo és a sport között a cél
megragadásában rejlik: aminek a célja a versenyzés, győzelmszerzés, az a sport.
„Do” a kendo szíve, de ezt megtanulni
csak technikák elsajátításán keresztül lehet. A versenyzés jobban bemutatja a
technikákat, mint a Do, de ez csak egy lépcső megérteni a kendo igazi útját. A sportszerűség
elve a „becsületes magatartás a versenyzés közben”. A budo elve pedig: „élni és
meghalni harci virtussal küzdelem nélkül, versenyzés nélkül”. Amikor elkezdünk
kendot gyakorolni, és amíg versenyzéssel foglalkozunk, akkor a kendo sport
részét gyakoroljuk. Amikor már túl vagyunk ezen a szakaszon és a kendo „Do”
része miatt edzünk, akkor már a budot gyakoroljuk. Régebben a kendot a budo
miatt gyakorolták, de a kendo népszerűségével nőtt azok száma, akik a sport
miatt kezdtek el kendoval foglalkozni. Tehát a kendo lehet Budo is és sport is.
A kendo a tradicionális kardvívás. Nem csak egy sport, hanem egy „Do”, azaz
„út”. Ez az út a japán nyelvben egy olyan utat jelent, amit kitűzünk magunk
elé, és végig megyünk rajta, illetve megpróbálunk végigmenni rajta életünk
során.
Lehet sportként
is gyakorolni, de igazi értelmet az ad a dolognak, ha életünk részévé tesszük,
és erre az útra lépünk, vagy a már meglévő utunkhoz kapcsoljuk. Ehhez az szükséges,
hogy a külső és belső megjelenési, viselkedési, testtartási formákat is
elsajátítsuk. Minden kendosnak célja lehet az, hogy elérje a 8. dan fokozatot.
Ez a legmagasabb fokozat, amit a vívásban el lehet érni. Ahhoz, hogy eljussunk
utunk e fázisához, elengedhetetlen a megfelelő alap elsajátítása.
1998-ban
Oka Kenjiro hanshi 8. danos mester előadását hallgattam a Nemzetközi Budo
Egyetemen, Chiba megyében, és ott egy fiatal kendos kérte, hogy meséljen a
kendo filozófiájáról, a budo lényegéről. Ő erre 74 évesen azt felelte, hogy még
nem vagyok elég öreg ahhoz, hogy a filozófián gondolkodjak, nekem még gyakorolnom
kell.
Nakayama
Hakudo, a híres kendo mester, aki tagja volt annak a bizottságnak, amely
meghatározta a kendo katákat a 20. század elején, kihirdette a kendo három
spirituális összetevőjét:
- gí -
egyenesség, becsületesség, tisztesség
- jin
– rokonszenv, türelem, könyörület
- yu -
bátorság, hősiesség
Ha budoként
szeretnénk a kendot gyakorolni, akkor ezeket a szempontokat tartsuk magunk
előtt. Erre jó példa Mochida mester története is:
Mochida Moriji Hanshi Kendo 10. Dan
1885-1974
1885-1974
„Sok ember, akik kendot gyakorolnak, azt
hiszik, hogy teljessé teszik edzésüket a kendo alapjai gyakorlásával kezdő
korukban, és csak azután keresnek elméleti összefüggéseket. Bármennyire is így
gondolják, ez egy nagy félreértés az igazi kendojuk keresése közben. 50 éves
korodig az alapokat kell tanulnod a kendoban, hogy részeddé váljon. Nekem 50
évre volt szükségem ahhoz, hogy megtanítsam a testemmel a kendo alapjait.
50 éves múltam, amikor elkezdtem az igazi kendo edzésemet. Ez volt, amikor a kendot az egész szívemmel és lelkemmel kezdtem gyakorolni. Amikor valaki 60 éves lesz, a lábai már nem olyan erősek, mint régen voltak. Ezen a hiányosságon a lelkünk visz át. Amikor a testünk gyengül, az erős szellem az, ami átsegít minket, ezen a gyenge pontunkon. Amikor 70 éves lettem, a teljes testem gyengébb lett. Megtaláltam a következő lépcsőt, a megingathatatlan lélek elérését a kendo edzésem közben. Amikor valaki képes megvalósítani a mozdíthatatlan lélek állapotát, akkor az ellenfele szelleme kézzelfogható lesz számára. Próbáltam megvalósítani a nyugodt, megingathatatlan lelket életem ezen szakaszán. Amikor 80 éves lettem, megvalósítottam a mozdíthatatlan lélek állapotát. Mindazonáltal vannak idők, amikor véletlen gondolat hatol az elmémbe. Küzdök, hogy kiküszöböljem ezeket a véletlenszerű gondolatokat életem ezen állapotában.”[2]
50 éves múltam, amikor elkezdtem az igazi kendo edzésemet. Ez volt, amikor a kendot az egész szívemmel és lelkemmel kezdtem gyakorolni. Amikor valaki 60 éves lesz, a lábai már nem olyan erősek, mint régen voltak. Ezen a hiányosságon a lelkünk visz át. Amikor a testünk gyengül, az erős szellem az, ami átsegít minket, ezen a gyenge pontunkon. Amikor 70 éves lettem, a teljes testem gyengébb lett. Megtaláltam a következő lépcsőt, a megingathatatlan lélek elérését a kendo edzésem közben. Amikor valaki képes megvalósítani a mozdíthatatlan lélek állapotát, akkor az ellenfele szelleme kézzelfogható lesz számára. Próbáltam megvalósítani a nyugodt, megingathatatlan lelket életem ezen szakaszán. Amikor 80 éves lettem, megvalósítottam a mozdíthatatlan lélek állapotát. Mindazonáltal vannak idők, amikor véletlen gondolat hatol az elmémbe. Küzdök, hogy kiküszöböljem ezeket a véletlenszerű gondolatokat életem ezen állapotában.”[2]
A Japán Kendo
Szövetség álláspontja a következő:
„A ZNKR a
sajátosan japán kultúra, a budonak is tekinthető kendo, iaido és jodo
népszerűsítésével foglalkozik. A kendo népszerűsítése nem pusztán a kendot
gyakorlók számának növelését vagy több verseny tartását jelenti. A ZNKR
meggyőződése, hogy az ilyen népszerűsítés a szamuráj szellemiség átadását is
jelenti a mindennapi edzés és versenyek révén. A kendo nem népszerűsíthető
pusztán versenysportként. Ezt szem előtt tartva egy dolgot meg kell érteniük az
egész világon kendoval foglalkozóknak: reméljük, hogy a kemény kendo edzések
révén nem csak a kardforgatás technikai oldalát sajátítják el, hanem megértik a
szamurájok életének társadalmi és etikai oldalát, valamint a szamurájok
szellemiségét (hozzáállását). Más szavakkal kifejezve, reméljük, hogy megértik
a kendo budo oldalát, és megtapasztalják annak gyakorlását. A shinai a szamurájok
kardja. A keikogi és a hakama a szamurájok formális öltözete, nem tekinthető
pusztán sportruházatnak. A szellemiség megértése nélkül a kendo csak egy lesz a
sokféle testgyakorlás közül. Reméljük, hogy erőfeszítéseket tesznek a kendo
mélységének és kulturális értékeinek megértésére és értékelésére.”[3]
Megjegyzések
Megjegyzés küldése