Ugrás a fő tartalomra

IBU Forever

Mit is jelent ez a három betű: IBU

Ez a három betű egy japán egyetem nevének angol nyelvű rövidítése. International Budo University (Kokusai Budo Daigaku). 

Sokaknak ez csak egy rövidítés, nekem minden amit a kendómat jelenti. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy 1998-ban egy évet tölthettem el, mint kendós diák ezen az egyetemen és az itteni klubnak voltam a tagja. 
Az IBU-n először 1997-ben a Magyar Kendo Válogatott tagjaként jártam edzőtáborban a Kyotoban megrendezett X. Világbajnokság előtt. Nagyon nagy hatással volt rám az itt töltött hét, és elhatároztam, hogy mindenképp visszatérek Japánba. Szerencsére nem is kellett olyan sokat várnom rá és az álmom valóra vált. 

Erdélyi Gábor vívása Ijima mesterrel

Igaz ekkor, 1998-ban, már 11 éve kendóztam, csapatban világbajnokságot nyertünk, egyéniben EB bronzérmes voltam. Rengeteget tanultam a Budo Egyetemen. Nem csak a kendóról, hanem az életről is, itt váltam felnőtté, és elkezdtem kendós életemet is. 
A mesterek fantasztikusak voltak, nem csak a technikát tanítottak, hanem megtanították szeretni, imádni a kendót. Azóta is fanatikus rajongója vagyok a kendónak és igazi jigeiko mániás vagyok, miként ők is. Oka Kenjiro hanshi 8.dan, Makita Minoru hanshi 8.dan, Ijima Akira kendo kyoshi 8.dan, Maruhashi Toshio kyoshi 8.dan, és Iwakiri Kimiharu kyoshi 8.dan. Sajnos Oka mester már meghalt, de soha nem fogom elfelejteni edzéseit, közös jigeikoinkat, vívásait a másik mesterekkel. A legtöbbet Makita mesternek köszönhetem. Naponta kétszer volt edzésünk és szinte minden edzésen vívtam vele. Rengeteget tanultam tőle. Szerencsére Makita mesterrel azóta rengetegszer találkoztam, és többször Magyarországon is járt. Sose fogom elfelejteni Iwakiri mester kemény vívásait, kakarigeikoit….

Sajnos Japán messze van, ezért nem tudtam azóta visszamenni, de az élet kárpótolt. Lassan tíz éve, minden februárban az IBU kendo klubja, kb. 20 diákkal és a mesterekkel Bécsbe látogat és közös edzőtáborban vesz részt az osztrák kendósokkal. Természetes, hogy minden évben én is csatlakozom hozzájuk és így együtt edzhetek a mestereimmel. 

Maruhashi Toshio kendo kyoshi 8.dan, Katona Péter kendo 3.dan,
Iwakiri Kimiharu kendo kyoshi 8.dan,  Erdélyi Gábor kendo renshi 6.dan

A múlt héten voltam edzésen Bécsben. Sajnos az idén csak egy edzésen tudtam részt venni, mert előtte Svájban, edzőtáborban kendóztam. Az edzésen Ijima és Maruhashi mesterrel tudtam vívni. Nagyon jó kondiban érkeztem Bécsbe, mert egy ideje amikor tudok futni járok, sokat edzettem, edzőtáboroztam, hiszen most készülök a 7.dan vizsgámra és így sokat gyakorolok. Reméltem, hogy jókat tudok majd vívni a mestereimmel, hiszen ez egyfajta mérce lehet a vizsgám előtt. Nagy várakozással érkeztem a dojoba. Hát a tervekből nem lett sok minden…. Mestereim 8.danosok és úgy is vívtak velem, hogy ezt meg is mutatták. Tökéletes kendót mutatva. Hihetetlen erős az alapállásuk (kamae), semmit nem tudtam kezdeni velük. Már középen legyőzik az ellenfelüket és a végén már csak a “jutalom” vágás jön. Szeretnék egyszer én is így kendózni. Uralni a közepet és már a szándéknál megállítani az ellenfelet. Elöl a kamajénál kezelni, irányítani a mozgást. Ha esetleg az ellenfelük mégis támadni tudott, akkor arra rögtön debanával, megeleőző technikával vagy valamilyen oji wazával válaszoltak. Igazi, magas szintű kendót mutattak. Mindannyiunknak példaként szolgáltak és akik ott voltak, abban egyet értettünk, hogy megérte elutazni idén is. 

Ijima Akira kendo kyoshi 8.danos mesterrel

Személy szerint engem arra tanítottak ismét, hogy gondoljam át a velük történt gyakorlást, elemezzem ki utólag többször is a vívásunkat és jöjjek rá a hiányosságaimra, gyenge pontjaimra. Remélem a következő találkozásunkig fejleszteni tudom magam és egy magasabb szintű kendót mutatva tudunk nemsokára újra együtt gyakorolni. A következő táborokban, edzéseken pedig megmutatni másoknak, hogy mit is jelent IBU-s diáknak lenni, ehhez a családhoz tartozni. 





Megjegyzések

  1. Napi ezer suburi, a saját maai kialakítása és a megfelelő tenouchi. Ez minden! YM

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül Kyoshi: A Japán Kendo Szövetségnél létezik egy Shogo vizsgarendszer, amit hívjunk a könnyebb érthetőség kedvéért tanári fokozatnak a kendóban. Renshi, Kyoshi, hanshi fokozatok léteznek. Mindegyik fokozatnak megvan a maga feltételrendszere és megvan a szabály arra, hogy milyen vizsgát kell tenni ahhoz, hogy viselhessük ezt a fokozatot. Kyoshi fokozat esetében a feltételek a következőek: Kendo renshi 7 dan fokozattal kell rendelkezni, aki a 7. dant legalább két évvel ezelőtt-jelenleg 2021. november 30 előtt - szerezte meg. Kitétel az, hogy a jelentkezéshez szükséges renshi fokozatot a Japán Kendo Szövetségnél kellet megszerezni. Illetve a jelentkezéshez csatolni kell az adott ország szövetségének elnökének ajánlását, amiben igazolja, hogy az alábbi feltételeknek megfelel:  Azok, akik képzett Kendosok, akik elsajátították a Kendo Jitsugit és annak elméletét, és akik józanul élik életüket-szerintem

Mit jelent a 7.dan?

A kendónak van egy része, ami arról szól, hogy vizsgákon bemutassuk tudásunkat, bizonyítva magunknak, hogy sikerült eljutnunk a következő szintre. A kezdők a kyu vizsgákon, a haladók a dan vizsgákon bizonyíthatnak.  Sokszor hallom vizsgákon, hogy miért nem sikerült, amikor én annyiszor eltaláltam a másikat, jobban támadtam, mégis megbuktam…stb, kérdéseket, és keressük a válaszokat. Meg kell érteni, hogy a vizsgán nem a mennyiség, hanem a minőség lényeges. A minőségre kell törekednünk, hiszen a vizsgáztatók is a minőséget keresik a vívásunkban. Igaz, véleményem szerint amúgy is, a napi gyakorlás során is a kendónk minőségének fejlesztése a lényeg, vizsgától függetlenül. Ne a vizsga miatt kendózzunk, hanem azért mert szeretünk kendózni és a minőségét szeretnénk a vívásunknak fejleszteni. A dan fokozat egyfajta tapasztalat. Tudás és tapasztalat. A dan fokozat a kendo kúlturában az oktatók fokozata. Minél jobban érti a kendót, annál magasabb fokozatot birtokol, viszont ez feltételezi
Az előző blogbejegyzés margójára: Írásomnak nem volt célja az MKSZ vezetőségének rossz színben történő feltüntetése.  Amennyiben ők mégis úgy érezték, azért elnézést kérek.  Erdélyi Gábor