Ugrás a fő tartalomra

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül



Kyoshi:

A Japán Kendo Szövetségnél létezik egy Shogo vizsgarendszer, amit hívjunk a könnyebb érthetőség kedvéért tanári fokozatnak a kendóban. Renshi, Kyoshi, hanshi fokozatok léteznek. Mindegyik fokozatnak megvan a maga feltételrendszere és megvan a szabály arra, hogy milyen vizsgát kell tenni ahhoz, hogy viselhessük ezt a fokozatot. Kyoshi fokozat esetében a feltételek a következőek:

Kendo renshi 7 dan fokozattal kell rendelkezni, aki a 7. dant legalább két évvel ezelőtt-jelenleg 2021. november 30 előtt - szerezte meg. Kitétel az, hogy a jelentkezéshez szükséges renshi fokozatot a Japán Kendo Szövetségnél kellet megszerezni. Illetve a jelentkezéshez csatolni kell az adott ország szövetségének elnökének ajánlását, amiben igazolja, hogy az alábbi feltételeknek megfelel: 


  1. Azok, akik képzett Kendosok, akik elsajátították a Kendo Jitsugit és annak elméletét, és akik józanul élik életüket-szerintem ezt lehet igazolni
  2. Aki jelenleg is kendózik-jelenleg is aktívan kendózom, már 36 éve, így szerintem ez is igazolható
  3. FIK és EKF szemináriumokon részt vettem, van ismeretem a Nippon Kendo Kata terén, bírói és edzői tapasztalattal rendelkezem és a kyoshihoz szükséges jitsugi kompetenciával rendelkezem-hát ezek is igazolhatóak
  4. Az aki regisztrált tagja minimum egy éve az adott szövetségnek és garantálja, hogy 1 múlva is itt tag lesz-mivel 36 éve tagja vagyok a Magyar Kendo Szövetségnek és tudom garantálni, hogy még egy évig az leszek, így ez is ajánlható

(A szöveghűség kedvéért itt van angolul is): 

Conditions for Recommendation
1) Those who are accomplished Kendo player who have obtained a mastery of Kendo Jitsugi and its theory, and those with common sense in a social life
2) Those who satisfy the Requirements stated in The Essential Points of the Operation of 

Shogo/Dan Examinations of AJKF. That means;
1 Those who presently practice Kendo regularly
2 Those who play a leading role in the Kendo society in your country, and possess great 

discernment and live sound life
3 Those who have attended the official seminars organized by FIK and/or FIK affiliated 

organizations (including EKF/LAKC). Those who have been recognized as having sufficient knowledge of Nippon Kendo Kata, Refereeing and Coaching methods and the competence for Jitsugi that are necessary for Kyoshi. Those whom the President of the organization can guarantee as having such sufficient knowledge and competence. And also it is required that those have enough experiences in coaching and refereeing. 

4 Those who have lived in your country and have been a registered member of your organization at least 1 year so far and who will live in your country and will be a registered member of your organization at least 1 year from now. )


Általában a Kyoshi vizsga esetében Japánba kell utazni és ott kell vizsgát tenni. Nyilvánvalóan ezt egyből mindenki sejti, hogy ez a vizsgadíjjal, repülőjeggyel, szállással…stb költségekkel együtt nem kevés kiadással jár. 


A sztorim itt kezdődik:

2022. novemberében miután gratuláltam egy bolgár kendós barátomnak a sikeres Kyoshi vizsgájához, megkérdezte tőlem, hogy miért voltam olyan bolond, hogy nem jelentkeztem most a Kyoshi vizsgára, hiszen a Japánban lévő Covid szabály miatt 2022-ben nem kell elutazni Japánba vizsgát tenni és így megspórolható a költségek jelentős része. Döbbenten álltam ez előtt és egyből emailt írtam a Magyar Kendo Szövetségnek - egy másik kendós barátommal együtt, akinek szintén lehetősége lett volna vizsgázni -, hogy miért nem kaptunk a Szövetségünktől információt a vizsgára vonatkozóan. Mivel egy időben. de külön-külön írtunk a Főtitkárnak és az Elnöknek így meglepődve tapasztaltuk, hogy eltérő választ kaptunk. Az egyik válasz az volt, hogy nem kaptunk infót a Japán Szövetségtől a Kyoshi vizsgára vonatkozóan; a másik válasz az volt, hogy Mivel a Szövetséghez Kyoshi fokozatra való felterjesztés nem érkezett, ezért nem érdeklődtünk a továbbiakban a FIK-nél (Nemzetközi Kendoszövetség) és nem is küldtük ki értesítést a tagság felé.” (Amúgy ez nem FIK vizsga hanem AJKF (Össz-Japán Kendo Szövetség) szervezés).

Nyílván, számon kértük a főtitkárt, hogy ez miként lehet, hogy egyrészt ellentmondásos választ adtak, másrészt pedig nem hiszem, hogy a főtitkár dolga ezt eldönteni, hogy kiküldi-e a tagság felé vagy nem, hiszen ő a szövetség dolgozója, nem döntéshozója. Másrészt nem tartalmazza a kiírás, hogy felterjesztésre” van szükség. De itt már a vizsga után voltunk az időben, így szomorúan vettük tudomásul, hogy az idén ezt a lehetőséget elbuktuk, szövetségünk dolgozójának fatális hibája miatt. 

Eljött 2023. június 7. amikor is emailt kaptam a Magyar Kendo Szövetség Főtitkárától, Mihalik Hunortól, amiben értesít arról, hogy csatolta a Japán Kendo Szövetség tájékoztatóját. Külön felhívta a figyelmemet, hogy, idézem: Olvasd el a "Conditions for Recommendation"  pontjait hiszen ezek lesznek a Szövetségi ajánlásnak az alapjai és a kiírás szerint az MKSZ Elnöksége hozza meg majd a végleges döntést.  Amennyiben úgy gondolod beleillik a munkásságodba, akkor szeptember 27.-ig kell beadni az anyagot.”

Itt már éreztem, hogy ha ilyen kedvesen” írja a Főtitkár úr a levelet, akkor ez idén sem lesz egy könnyű menet. Valóban kell egy szövetségi elnök által aláírt ajánló levelet mellékelni a jelentkezéshez, amiben igazolnia kell különböző feltételeket, de ahhoz nem kell az MKSZ vezetőségének döntése. Mivel véleményem szerint munkásságom” megfelelt ezeknek, gondoltam beadnám a jelentkezésem. 

Közben az egy edzés utáni beszélgetésből kiderült, hogy Németh Péter elnökségi tag már elhintette több kendósnak - csak éppen az érintettnek nem -, hogy hiába fogok jelentkezni, az Elnök/Elnökség úgysem támogatja a kyoshi vizsgára való jelentkezésemet. (Ekkor még nem is jelentkeztem, de már döntöttek erről?)

Természetesen az MKSZ-től kapott levél nem tartalmazta a jelentkezési lapot, a Kyoshi vizsgára, így újra írtam, hogy szeretném megkapni, hogy kitölthessem és beadhassam. A Főtitkár válasza a következő volt: hiába töltöd ki a jelentkezési lapot, ha azt az Elnök (Elnökség) nem fogja jóváhagyni, értelmetlen munkát fektetni bele.”

Ezt követően nyomatékosan kértem, hogy küldje el a jelentkezési lapot újra, hiszen nem az ő hatásköre, hogy ebben döntsön. Nem értettem, hogy ő mint Főtitkár miként írhat le olyat, hogy az Elnök (Elnökség) nem fogja jóváhagyni. Honnan tudhatja? Mielőtt beadtam volna a jelentkezésemet ő már tudta, hogy nem fogják jóváhagyni? Mire alapozta ezt a kijelentését? Talán a vezetőség csak bábuként működik és a főtitkár/technikai igazgató páros irányítja a szövetséget?

Az Elnökség már hozott határozat, ami az idei Shogo-ra jelentkezők ajánlásáról szól, ezért nincs módomban lezárt ügyeket folytatni.” -volt a főtitkár úr válasza. 


Természetesen nem értettem, hogy ez miként lehetséges. Miként lehetséges, hogy a szövetség elnöksége még az előtt dönt az elutasításról, hogy valaki beadna egy jelentkezést, vagy mindenre előre gondolnak és határozatokat hoznak? 



Mivel tudtam, hogy a technikai igazgató és a főtitkár szemében régóta szálka vagyok (igazából amióta levizsgáztam 7. danra) és tudtam, hogy bele fognak kötni mindenbe így a következő dolgot készítettem elő: 

  1. Az aktív tagságomat és aktivitásomat a Kendo közösségi életben („Kendo Society) bizonyítására, írtam a magyarországi kluboknak és kértem őket, hogy ha gondolják adjanak nekem ajánlást és biztosítsanak támogatásukról törekvésemben. A japán kiírásban nem szerepel, hogy ajánlást, felterjesztést, kell benyújtani, de mivel 2022-ben arra hivatkozott a főtitkár úr, hogy nem kapott ajánlást, gondoltam most elébe megyek ennek. 

A következő hazai kendo klubok adtak ajánlást:

  • Soproni Harcművészeti Klub
  • Pécsi Iaido és Kendo Klub
  • Bushido Kendo Klub
  • Bakony Kendo és Iaido Club
  • Budapest Főnix Kendo Klub
  • Fehérvári Kendo Klub
  • Jászkun Kendo Klub
  • Happu Fudo Kendo Klub
  • Fudoshin Kendo Klub
  • Ippon Kendo Klub
  • Hara Kendo Klub
  • Kendo Győr
  • Viharsarok Kendo Klub
  • Altinum Kendo Egyesület
  1. Az elmúlt 36 évben kendo miatt - versenyzői karrierem nem számolva - több mint 14 országban jártam ahol 36 eseményen voltam meghívott mester, oktató vagy bíró. Edzőtábort tartottam, vizsgáztattam vagy bíráskodtam valamilyen nemzetközi versenyen, eseményen. Megkerestem ezeket a szövetségeket és szervezőket és tőlük is kaptam ajánlást, igazolást. Ők a következők:
  • Európai Kendo Szövetség Elnöke
  • Európai Kendo Szövetség Technikai igazgatója
  • Francia Kendo Szövetség
  • Ír Kendo Szövetség
  • Bajor Kendo Szövetség
  • Frankfurti Kendo Klub
  • Bulgár Kendo Szövetség
  • Athéni Kendo Klub
  • Thesszaloniki Kendo Klub
  • Horvát Kendo Szövetség
  • Szerb Kendo Szövetség
  • Marosvásárhelyi Kendo Klub
  • Lengyel Kendo Szövetség
  • Svájci Kendo Szövetség
  • Holland Kendo Szövetség
  • Norvég Kendo Szövetség


  1. Mivel kérdés az edzések vezetése is, így összeírtam a következő hazai eseményeket, ahol edzésvezetőként, oktatóként vettem részt éveken keresztül:
  • Hungária Kupa
  • Répáshutai táborok (ezekre biztosan jobban emlékszik az Elnök úr is)
  • Móri táborok
  • Győrzámolyi táborok
  • MJKK táborok


  1. … és amihez nem kell igazolás: 
    1. A magyar kendo közösségben alapító tag voltam a győrzámolyi Szigetközi Junior Kendo Klub, a győri Arrabona Kendo Klub és a Soproni Harcművészeti klub megalakulásában. 
    2. Írtam két kendoval foglalkozó könyvet, Kendo A Japán vívás és Kendo Kata címmel. 
    3. Kendoval foglalkozó blogot vezetek. 
    4. Tagja voltam a Kendo szövetség elnökségének 2 évig.
    5. A magyar válogatott versenyzője majd kapitánya is voltam 1994-2008 között. 
    6. Ezt követően a válogatott edzője voltam 2008-2012 között. 



Közben többször beszéltem az Elnökkel, Sohajda Gyulával és Németh Péterrel aki tagja az Elnökségnek. A kérdésem az volt, hogy Gyula miért nem írja alá vizsga jelentkezésem. Péter ugyan szóban és messenger üzenetben nagyon támogatott, szerinte jó lenne, ha aláírná az elnök, de természetesen írásban már nem vállalja ezt a kijelentését. Gyula elmondta, hogy azért nem írja alá, mert szerinte nem vagyok aktív tag. Amikor a fenti négy pontban összegzetteket felsoroltam neki, akkor azt a választ kaptam, hogy szerinte a probléma a kiírás 2.2 pontjával van, azaz mit is jelent a Kendo society” kifejezés. Ez itt a döntő kulcs, ennek nem felelek meg, erre hivatkoznak. Ennek értelmezése okozza a problémát. Kb. egy hónapja, amikor az Elnök úrral leültem egy pesti kocsma teraszán egyeztetni azt ígérte a megbeszélés végén, hogy rákérdeznek a Japán Kendo Szövetségnél a biztonság kedvéért. Így fogják tudni, hogy ők mit értenek alatta és ennek függvényében dönti el, hogy aláírja a jelentkezési lapom vagy sem. Sajnos ezt egy hónap alatt még nem tudták megtenni. Amennyiben válaszuk megadását még egy kicsit húzzák, akkor sajnos kifutok az időből és lekésem a jelentkezést. Biztos ez az egybeesés csak a véletlen műve. 

A továbbira is bennem van a kérdés: Akkor vagyok aktív a kendós életemben, ha részt veszek az általuk szervezett eseményeken vagy akkor is ha rendszeresen kendózom és mindenféle eseményen részt veszek? Van olyan aki részt vesz például a Hungária kupán bíróként, de amúgy shinait nem fog a kezébe rendszeresen, de ő aktív? Viszont, ha én rendszeresen kendózom, mindenféle eseményeken részt veszek a világban, de az OB-n és a Hungária kupán nem bíráskodom akkor már nem vagyok aktív tag? Az Elnök úr szerint nem vagyok aktív, mert az MKSZ eseményein az utóbbi időben nem veszek részt? Igaz azt elismerték, hogy a főtitkár direkt nem is küld nekem meghívót az eseményekre már évek óta. Bár előfordult olyan, hogy kaptam meghívót, amiben már lejárt határidőre kért visszajelzést a részvételemről, vagy olyan, hogy egy nappal előtte szóltak, hogy menjek edzést tartani, bíráskodni… No comment…


Azt is mondták, hogy ha részt veszek az idei Hungária kupán bíróként vagy elmegyek a Répáshutai táborra, akkor azzal bizonyítom azt, hogy lelkes” tagja vagyok a szövetségnek és aktív vagyok, akkor alá tudják írni a jelentkezésem. Hát, nem. Szerintem pont a Kyoshi az egyik olyan dolog, ami nem az elmúlt pár hónapról szól, hanem arról a 36 évről amit a kendóba és a magyar szövetségbe tettem. Mondjuk egy érdekes kérdés, hogy ha nem vagyok egyszer jó kyoshira, nem támogatják a kendómat, akkor miért vagyok arra jó, hogy menjek bíráskodni, dolgozni nekik és a saját edzőtáborukat vezetni….


Véleményem szerint én a magyar Kendo közösségben aktív vagyok, hiszen a saját klubomban továbbra is edzést vezetek, részt veszek több klub edzésén, és amikor munka miatt vidékre látogattam, oda is vittem a páncélom és részt vettem edzéseken Magyarországon és több európai országban is. Azért is érdekes, mert ilyen edzés alkalmával még az Elnök úrnál is voltam látogatóban edzésen vidéken. Klubunk edzésein rendszeresen részt vesznek másik klubok tagjai, így velük is nagyon aktív vagyok ma is, a múlt héten és a múlt hónapban is. Nem is beszélve a fenti felsorolásról, ami pedig az elmúlt 36 évem aktivitását bizonyítja.

Sajnos ez az Elnök úrnak nem elég, szerinte nem vagyok elég aktív és utolsó információm szerint nem fogja aláírni az ajánlásom. Tájékoztatása szerint a technikai igazgató és a főtitkár is ezen a véleményen van. 

A szövetségünk egyik zászlóján a Shogai Kendo van kitűzve. Én hittem, hiszek ebben. Már nem a kamu shogaiban, hanem az igaziban, hogy kendózzunk életünk végéig. Haladjunk az úton. 

Szerintem minden kendós álma - nekem kissrác korom óta, amióta elkezdtem 1987-ben kendózni -, hogy hanshi 8.danos fokozatot szerezzen. Elindultam ezen az úton és eljutottam odáig, hogy renshi 7.dan fokozatom legyen. Sajnos a következő lépcső, a Kyoshi egyelőre várat magára, mert a szövetségünk elnöke, a technikai igazgató és a főtitkár nem szeretné.

Jelenleg a szövetségünkben ketten vagyunk, akik renshi 7.dan fokozattal rendelkezünk, mi lehetnénk azok, akik kyoshira is vizsgázhatnánk. Sajnos az MKSZ vezetősége nem, csak az MKSZ tagszervezeteinek jelentős többsége támogat engem. Az érdekesség ebben, hogy a nemzetközi szövetségek közül 8-an is felajánlották, hogy legyek tag náluk és rajtuk keresztül le tudnék vizsgázni és kendós pályafutásomban elérhetném a Kyoshi fokozatot. Ők büszkén mellém állnának. Megköszöntem a lehetőséget és nem éltem vele, mert én itt, abban a szövetségben szeretném ezt elérni, aminek tagja vagyok már 36 éve, ahol a shogai kendót gyakorlom. Sajnos úgy néz ki, hogy ez csak egy 12 éves gyerek álma marad mindaddig, amíg a fent említett személyek visszaélve hatalmukkal ezt nem teszik lehetővé. 

De azért szeptember elején beküldöm a jelentkezésemet, mert soha, sem adtam fel egyetlen harcot sem.

Szeretném megköszönni mindenkinek, aki támogatott a Kyoshi jelentkezésembe, nagyon hálás vagyok nektek!

… és továbbra is bennem élnek a költői kérdések:

 Vajon az Elnök úr, tényleg azt gondolja a sok-sok év együtt kendózás után, hogy nem vagyok alkalmas a kyoshira? 

Vajon Abe mester, a „kendo hazai nagykövete” miért nem akar több hozzá hasonló szinten lévő magas fokozatú kendost maga mellett tudni, emelve ezzel a magyar kendo színvonalát? 

Vajon hány olyan kendost tud még felmutatni ez a szövetség – beleértve a technikai igazgatót ezzel a fokozattal – aki ennyi helyen kendozott, ennyi mindenben és ilyen hosszú ideje támogatja a magyar kendo fejlődését? (én rajtam kívül még egy embert tudok…) 

Vajon a főtitkárnak miért nem az a célja, hogy minél több magas fokozatú kendos legyen az országban és miért fáj neki, hogy mások olyan fokozatokat érnek el, amire ő még nem volt képes? 

Vajon az MKSZ tagszervezetei tényleg akarnak egy olyan elnököt a szövetség élén, aki nem a tagság akaratát és a kendo fejlődését képviseli, hanem egy-két öncélú, hatalomittas vezető bábja? 


Köszönöm, hogy elolvastad írásom, és találkozzunk edzéseken, eseményeken és vívjunk egy jót és haladjunk a shogai kendo útján! 

Erdélyi Gábor

kendo renshi 7.dan

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mit jelent a 7.dan?

A kendónak van egy része, ami arról szól, hogy vizsgákon bemutassuk tudásunkat, bizonyítva magunknak, hogy sikerült eljutnunk a következő szintre. A kezdők a kyu vizsgákon, a haladók a dan vizsgákon bizonyíthatnak.  Sokszor hallom vizsgákon, hogy miért nem sikerült, amikor én annyiszor eltaláltam a másikat, jobban támadtam, mégis megbuktam…stb, kérdéseket, és keressük a válaszokat. Meg kell érteni, hogy a vizsgán nem a mennyiség, hanem a minőség lényeges. A minőségre kell törekednünk, hiszen a vizsgáztatók is a minőséget keresik a vívásunkban. Igaz, véleményem szerint amúgy is, a napi gyakorlás során is a kendónk minőségének fejlesztése a lényeg, vizsgától függetlenül. Ne a vizsga miatt kendózzunk, hanem azért mert szeretünk kendózni és a minőségét szeretnénk a vívásunknak fejleszteni. A dan fokozat egyfajta tapasztalat. Tudás és tapasztalat. A dan fokozat a kendo kúlturában az oktatók fokozata. Minél jobban érti a kendót, annál magasabb fokozatot birtokol, viszont ez feltételezi
Az előző blogbejegyzés margójára: Írásomnak nem volt célja az MKSZ vezetőségének rossz színben történő feltüntetése.  Amennyiben ők mégis úgy érezték, azért elnézést kérek.  Erdélyi Gábor