Ugrás a fő tartalomra

Mit jelent a 7.dan?

A kendónak van egy része, ami arról szól, hogy vizsgákon bemutassuk tudásunkat, bizonyítva magunknak, hogy sikerült eljutnunk a következő szintre. A kezdők a kyu vizsgákon, a haladók a dan vizsgákon bizonyíthatnak. 

Sokszor hallom vizsgákon, hogy miért nem sikerült, amikor én annyiszor eltaláltam a másikat, jobban támadtam, mégis megbuktam…stb, kérdéseket, és keressük a válaszokat. Meg kell érteni, hogy a vizsgán nem a mennyiség, hanem a minőség lényeges. A minőségre kell törekednünk, hiszen a vizsgáztatók is a minőséget keresik a vívásunkban. Igaz, véleményem szerint amúgy is, a napi gyakorlás során is a kendónk minőségének fejlesztése a lényeg, vizsgától függetlenül. Ne a vizsga miatt kendózzunk, hanem azért mert szeretünk kendózni és a minőségét szeretnénk a vívásunknak fejleszteni. A dan fokozat egyfajta tapasztalat. Tudás és tapasztalat. A dan fokozat a kendo kúlturában az oktatók fokozata. Minél jobban érti a kendót, annál magasabb fokozatot birtokol, viszont ez feltételezi azt is, hogy átadni is tudja a tudását, tud tanítani. Versenyen egy megközelítés szerint a mennyiség a lényeges, több ippont kell szereznünk a győzelem eléréséhez az ellenfélnél, de vizsgán az ippon minőségén van a hangsúly. 

A kendo szellemi részének gyakorlásának hosszú tradíciója van a Japán Kultúrában. Ez azt jelenti, hogy a kendónak nem csak a fizikai erő fejlesztése a célja, hanem egy másik oldala is előtérbe kerül. Ez pedig a pszichikai fejlesztés. Ez az amiért a kendo egyfajta út, és végig tud minket kísérni egész életünkben. A kendo értelmezése bonyolultabb, mint egy leírt törvény. A kendót három részre bonthajuk:

1) "A test útja, ami megmutatja, hogy miként hordjuk kardunkat, miként használjuk a távolságokat…stb.
2) A kard útja, ami megmutatja, hogy hogyan hajtsuk végre a különböző vágásokat, a megfelelő támadások kivitelezését…stb.
3) A szellem útja, ami megmutatja az igazi szellemi ráhangolódást, a szellemi készenlétet."
Hiroshi Ozawa: Kendo the definitive guide, VIII.1.


Ebből adódóan, eltérő lehet, hogy ki miért is kendózik. Igen, erre a kérdésre rengeteg válasz lehetséges. Van aki a mozgás miatt, van aki szeret versenyezni, van akit a japán kultúra vonz, és vannak akik ezeken átlépve a kendo mind teljesebb elsajátítását tűzik ki céljuknak és a minőségüket szeretnék fejleszteni. Természetesen, az előzleg leírtak is mérföldkövei lehetnek ennek az útnak, de csak akkor ha a minőség fejlesztése is követi például a fizikai aktiviást. 
Leegyszerűsítve, a kendo egy modern sport, ahol bambusz karddal szeretnénk egymást eltalálni. Elsőre, ez jön le egy hozzá nem értő személynek, amikor meglátja a kendót. Azonban ha megvizsgáljuk, hogy hogyan is vívnak a magas fokozatú kendósok, látszik, hogy megtöltik ezt a mozgást szellemi tartalommal, az úgynevezett szamuráj szellemmel, és ebben a pillanatban értelmezhetővé lesz a mozgásuk, vívásuk. A régi vívásokban a győzelem a túlélést, míg a vereség a halált jelentette. Ha hibáztunk az életünkkel fizettünk érte, ezért lényeges volt a helyes és biztonságos, életképes technikák elsajátítása. Ha a mostani vívásunkban ezt szem előtt tartjuk, akkor egyből más minőségben fogunk vívni. Minden egyes technika, vágás végrehajtásánál edzésünkön is, arra kell gondolni, hogy ez az egy esély van az életünk megóvására, nincs második lehetőség. A kendót úgy kell felfogni, hogy nem olyan dolog, amit már ismerünk, de egy olyan dolog, amit élvezetes lesz elsajátítani. A vizsgára készülésre ne sportként, hanem budoként nézzünk rá, hiszen sport szemszögből nincs értelme olyannak, ahol nem a győzelem-vereség számít. 

2000-ben a Zen Nihon Kendo Renmei (Össz Japán Kendo Szövetség) a „Shogo címek és dan fokozatok vizsgakövetelményeiben” a dan fokozatok számát nyolcban állapította meg, valamint kimondta, hogy „a hanshi tekintendő a legmagasabb fokozatnak”. Szervezetileg a világon a Nemzetközi Kendo Szövetség (FIK) a legnagyobb. Alája tartoznak a kontinensenkénti szövetségek, például az Európai Kendo Szövetség (EKF). Ide tartoznak az országonkénti szakszövetségek, mint a Magyar Kendo, Iaido és Jodo Szövetség (MKSZ) is. Magyarországon a klubok az országos szövetségen keresztül tagjai a felettük álló szövetségnek. Minden szövetség jogosult vizsgáztatásra, illetve saját fokozatok bevezetésére. Azonban a Nemzetközi Kendo Szövetség tagjai elismerik egymás fokozatait. A Nemzetközi Szövetség ajánlott modellt, és szerencsére ezt minden ország átvette, így elmondható, hogy a dan vizsgáztatás egységes az egész világon. Mindenhol a Japán Szövetség mintáját használják. A minőség megtartása miatt a Magyar Kendo Szövetség is ragaszkodik ennek betartásához. Manapság a kendoban a kyu és dan fokozatokat használjuk. Kyu fokozattal a tanulók rendelkeznek, míg a dan fokozatot a magasabb szintű kendosok használják. A kyu és dan fokozatokkal azt jelöljük, hogy a vívó milyen szinten van a kendoban, milyen szinten mozog, hogyan tudja kivitelezni, alkalmazni a technikákat, milyen nyomás alatt tudja tartani az ellenfelét, milyen eleganciával kendózik. A dan fokozattal rendelkező kendós tapasztalt kendóst takar, a viselője képes tanítani, tanácsot adni. Napjainkban a shogo címek követelményeiben a következőket határozták meg: a renshi olyan személy, aki a kard természetének gyakorlott ismerőjévé vált, valamint kitűnő éleslátással rendelkezik. A kyoshi olyan személy, aki a kard természetének kiforrott ismerője, valamint elsőrangú éleslátással rendelkezik. Míg a hanshi olyan személy, aki a kard természetének tökéletes ismerete által érett mesterré vált, a legmagasabb szintű éleslátással rendelkezik, jelleme pedig rendíthetetlen és nemes. A kard természete (kenri) alatt a kendoban nélkülözhetetlen ismeretek racionális elméleti rendszerét értjük, többek közt a kard (shinai) kezelésének módját, az egyéni és a másik féllel szembeni műveleteket vagy a saját és az ellenfél mentális működését összecsapáskor. Éleslátás alatt a dolgok megítélésének képességét értjük. A rendíthetetlen alatt pedig a szilárd és megingathatatlan jellemet értjük. A nemes jelző pedig méltóságteljes és tiszta jellemet takar. 
Az Össz Japán Kendo Szövetség, a ZNKR „a shogo címek vizsgarészvételi feltételeit” a következőképpen határozta meg:
Renshi fokozathoz szükséges:
- 6. dan fokozat. 
- A 6. dan megszerzése óta legalább 1 év telt el.
- Ajánlást kapott, az illetékes szövetség elnökétől.
Kyoshi fokozathoz szükséges:
- Renshi cím, 7. dan fokozat.
- A 7. dan megszerzése óta legalább 2 év telt el.
- Ajánlást kapott az illetékes szövetség elnökétől és vizsgán mutatta meg tudását.
Hanshi fokozathoz szükséges:
- Kyōshi cím, 8. dan fokozat
- A 8. dan megszerzése óta legalább 8 év telt el.
- Ajánlást kapott az illetékes szövetség elnökétől.
- A ZNKR elnöke elismeri alkalmasságát a vizsgára.


Nekem most jött el az idő, hogy a 7.danos vizsgámra jelentkezhettem. 

              Sikerült.



Nagyon készültem erre a vizsgára. Nem csak fizikailag, hanem szellemileg is. Nekem is, mint szerintem minden kendósnak a 8.dan elérése a cél. Ehhez meg kell ugrani ezt a fokozatot is, hiszen ez előfeltétel. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy az egy nagy álom, de hát amikor elkezdtem kendózni a 7.dan is az volt. 
Az évek alatt folyamatosan készültem és itt a folyamatosan volt a hangsúly. Szerencsére nagyon sok helyre utazhattam a kendóval mind az országban, mind Európában az elmúlt években, ahol számos magas fokozatú mesterrel, kendóssal vívhattam. Ezek nagyon jó tapasztalatok voltak. Szerencsére az utolsó időszak is a vizsga előtt ideális lett az utolsó simításokhoz. Egy hetet Svájcban edzőtáboroztam az ottani válogatottal és az edzések között külön gyakoroltunk Oscar Kimura barátommal, aki pár évvel ezelőtt szerzett 7.dan fokozatot. Nagyon hasznosak voltak ezek az edzések. Apró részleteket tudtam javítani a mozgásomon. A tábor végén tachiai gyakorlás is volt, ahol svájci 6. danosokkal tudtam vívni, ami szintén sokat segített. A tachiait több 7.danos mesterek is végignézték és tanácsaikkal láttak el. Februárban tudtam vívni mestereimmel a Budo Egyetemről ami megint nagy lökést adott. Ijima mesterrel és Marubashi mesterrel történő vívásomat sokáig emlegetni fogom. :-) Magyarországon a Budapet Keikon is több magas fokozatú mesterrel tudtam készülni és edzőtáborokon Móron, Répáshután is sokat gyakorolhattam. Természetesen klubomban, az Arrabona Kendo Klubban is sokat tudtam edzeni. Külön szeretném megköszönni Giersig Gyuri barátomnak a sok gyakorlást és dr. Ádám Jánosnak a támogatást. Nélkülük biztosan nem sikerült volna. A kata fejlesztéshez és gyakorláshoz nagy segítséget adott Sakai mester kataszemináriuma, ami nagyon jókor jött nekem. 

Nagyon szeretném még megköszönni Sipos Arankának, aki végig támogatott, köszönöm, hogy elhozta a boguját és edzett velem a vizsga napján is és, hogy mindenben mellettem volt. 




A vizsgán én kaptam a 701-es számot. Ez azt jelentette, hogy én voltam a legfiatalabb és nekem kell elsőnek vívnom. A vizsga kezdetéig nem jött az izgalom, majd a vívás elkezdésekor egy kicsit. Az első vívásom felénél volt a fordulópont és onnantól kezdve nagyon jól is éreztem magam a vívások közben. Szerencsére végig irányítani tudtam ellenfeleimet és rájuk erőltetni akaratomat, és úgy mozgatni őket, ahogy az nekem volt jó. A vívások után azért nagy izgalommal vártam az eredményhírdetést, hogy mehetek-e bemutatni a katákat. Végül is a híres, 8.danos mesterekből álló vizsgabizottság úgy döntött, hogy egy francia kendós és én mehetünk csak katázni, a többieknek befejeződött a vizsga. Kettőnknek sikerült csak. 
A végén sokan jöttek gratulálni, de igazából csak egy-két nappal később kezdett tudatosulni bennem, hogy sikerült. Szerencsére van videó felvételem a vívásaimról, és rögtön amint tehettem vissza is néztem. Többször meg szoktam nézni a saját vívásomat az évek alatt, mert ebből nagyon sokat lehet tanulni. 

Azonban van amit a szemem előtt tartok, az, hogy itt nem véget ért valami, hanem itt kezdődik. Igen, itt kezdődik a kendós életem. Azok a mestereim, magas fokozatú kendós barátaim, akik vették azt a gesztust, hogy küldtek egy gratuláló levelet, mind azt kérték benne, hogy továbbra is kendózzak, és fejlesszem magam. Ígérem, ezt megteszem nekik.  
Mégegyszer szeretném megköszönni mindenkinek aki gyakorolt velem az elmúlt 29 évben, mert mindenki részese ebben az eredményben.

Erdélyi Gábor

kendo renshi 7.dan

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül Kyoshi: A Japán Kendo Szövetségnél létezik egy Shogo vizsgarendszer, amit hívjunk a könnyebb érthetőség kedvéért tanári fokozatnak a kendóban. Renshi, Kyoshi, hanshi fokozatok léteznek. Mindegyik fokozatnak megvan a maga feltételrendszere és megvan a szabály arra, hogy milyen vizsgát kell tenni ahhoz, hogy viselhessük ezt a fokozatot. Kyoshi fokozat esetében a feltételek a következőek: Kendo renshi 7 dan fokozattal kell rendelkezni, aki a 7. dant legalább két évvel ezelőtt-jelenleg 2021. november 30 előtt - szerezte meg. Kitétel az, hogy a jelentkezéshez szükséges renshi fokozatot a Japán Kendo Szövetségnél kellet megszerezni. Illetve a jelentkezéshez csatolni kell az adott ország szövetségének elnökének ajánlását, amiben igazolja, hogy az alábbi feltételeknek megfelel:  Azok, akik képzett Kendosok, akik elsajátították a Kendo Jitsugit és annak elméletét, és akik józanul élik életüket-szerintem
Az előző blogbejegyzés margójára: Írásomnak nem volt célja az MKSZ vezetőségének rossz színben történő feltüntetése.  Amennyiben ők mégis úgy érezték, azért elnézést kérek.  Erdélyi Gábor