Ugrás a fő tartalomra

Egy hét kendo Svájcban

Edzés a svájci Válogatott Csapattal



Kaptam egy felkérést a svájci szövetségtől, hogy részt vegyek és edzéseket vezessek a válogatottnak az idei téli edzőtáborukban. Nagyon vártam ezt az utazást, hiszen a világ számos részén edzettem már embereket és tartottam edzéseket különböző korú kendósoknak, de másik ország válogatottját még nem edzettem. Az edzések Zürichtől másfél órányira a hegyekben volt, fantasztikus környezetben. 
A programunk eléggé zsúfolt volt, hiszen reggel fél 7-kor kezdődtek az edzések. A reggeli edzéseken (asa-geiko) lábmunka, és kihon gyakorlatok voltak. A délelőtti edzésen technika és ojikomi gyakorlás történt. Délután is technika gyakorlás és sok szabad vívás volt. Szombaton a délutáni edzésen versenygyakorlást szerveztek. Nekem az edzéseken hiki technika oktatása és ehhez kapcsolódó technikák voltak a fő feladataim és a debana technika fejlesztése. 
A csapatban különböző fokozatú és életkorú kendósok voltak, hiszen most együtt edzett a férfi, a női és a junior csapat is. A vívásoknál más kendósok is részt vettek. Azonban a közös mindenkiben az volt, hogy rendkívül nyitottak voltak a gyakorlataimra. Öröm volt velük dolgozni. Az edzőjük szerint a hét végére már látszott rajtuk a gyakorlások eredménye. A versenyvívások során is számos alkalommal tudtam nekik tanácsot adni. Mivel az következő kendo EB-n a helyszínen leszek, így élesben is láthatom majd őket. Természetesen nagyon kíváncsi leszek, hogy felfedezek-e valamit a tanításaimból a vívásukban. 
Szeretem az ilyen jellegű feladatokat, nagyon érdekesnek találom szakmailag. Egy edzés állt a rendelkezésemre az elején, hogy megfigyeljem a csapatot és eldöntsem, hogy véleményem szerint mire van még szükségük személy szerint és közösen is. Utána összeállítottam az edzéstervet. A következőkben már csak el kellett mondanom nekik, hogy miért tartom ezeket a dolgokat fontosnak és tanácsot adhattam, hogy mit fejlesszenek a vívásukon. 
Az edzéseimen általában nem szeretek sok dolgot mondani, javítani, mivel szerintem egyszerre úgysem lehet több dolgot változtatni a mozgásunkon. Szeretem az alapokat jól elsajátíttatni  és utána felépíteni a vívásokat. A másik alapelvem szerint pedig azért nem nagyon mondok más edzőtáborokban a vívások után dolgokat, mert mindenkinek van mestere, aki a saját elmélete szerint halad és tanít, és a tanulónak nem tesz jót ha összekeverjük a tanácsainkkal. Általában ezt alkalmazom, ha valahol máshol edzek a saját dojomon kívül. Természetesen ha valaki azért keres fel, mert az én véleményemre kíváncsi,  és ezért hív meg, annak kifejtem, hiszen ekkor ő kéri, és ilyen esetben ez a dolgom. A legjobb tudásom szerint elmondom a véleményem a vívásról, technikákról és az általam jónak ítélt módszerekről. 
Nekem is, mint mindenkinek szükségem van visszajelzésekre, nekem is vannak mestereim, akikre hallgatok és vannak olyan kendós társaim, akik véleményére kíváncsi vagyok és figyelek. Ők nem feltétlenül mind magas fokozatú kendósok. A saját kendóm fejlesztésére ezek nélkülözhetetlenek. Most is éppen a saját kendómon dolgozom elég keményen, hiszen én is vizsga előtt állok, ehhez is nagyon jól jött a svájci kitérőm. A vívások során megpróbáltam végig úgy vívni, ahogy szükségesnek éreztem a kendóm fejlesztéséhez. Nagy segítséget kaptam Oscar Kimura kendo renshi 7.dan-os barátomtól, akivel az edzések között külön is gyakoroltunk és remélem, közösen fejlesztettük egymás kendóját is. 




Számomra fantasztikus volt ez a hét, nagyon sokat kendóztam és rengeteget tanultam a kendóról. Szeretném megköszönni a Svájci Kendo Szövetségnek a meghívást és a Válogatott csapatuknak az edzéseket, gyakorlást. 



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül Kyoshi: A Japán Kendo Szövetségnél létezik egy Shogo vizsgarendszer, amit hívjunk a könnyebb érthetőség kedvéért tanári fokozatnak a kendóban. Renshi, Kyoshi, hanshi fokozatok léteznek. Mindegyik fokozatnak megvan a maga feltételrendszere és megvan a szabály arra, hogy milyen vizsgát kell tenni ahhoz, hogy viselhessük ezt a fokozatot. Kyoshi fokozat esetében a feltételek a következőek: Kendo renshi 7 dan fokozattal kell rendelkezni, aki a 7. dant legalább két évvel ezelőtt-jelenleg 2021. november 30 előtt - szerezte meg. Kitétel az, hogy a jelentkezéshez szükséges renshi fokozatot a Japán Kendo Szövetségnél kellet megszerezni. Illetve a jelentkezéshez csatolni kell az adott ország szövetségének elnökének ajánlását, amiben igazolja, hogy az alábbi feltételeknek megfelel:  Azok, akik képzett Kendosok, akik elsajátították a Kendo Jitsugit és annak elméletét, és akik józanul élik életüket-szerintem

Mit jelent a 7.dan?

A kendónak van egy része, ami arról szól, hogy vizsgákon bemutassuk tudásunkat, bizonyítva magunknak, hogy sikerült eljutnunk a következő szintre. A kezdők a kyu vizsgákon, a haladók a dan vizsgákon bizonyíthatnak.  Sokszor hallom vizsgákon, hogy miért nem sikerült, amikor én annyiszor eltaláltam a másikat, jobban támadtam, mégis megbuktam…stb, kérdéseket, és keressük a válaszokat. Meg kell érteni, hogy a vizsgán nem a mennyiség, hanem a minőség lényeges. A minőségre kell törekednünk, hiszen a vizsgáztatók is a minőséget keresik a vívásunkban. Igaz, véleményem szerint amúgy is, a napi gyakorlás során is a kendónk minőségének fejlesztése a lényeg, vizsgától függetlenül. Ne a vizsga miatt kendózzunk, hanem azért mert szeretünk kendózni és a minőségét szeretnénk a vívásunknak fejleszteni. A dan fokozat egyfajta tapasztalat. Tudás és tapasztalat. A dan fokozat a kendo kúlturában az oktatók fokozata. Minél jobban érti a kendót, annál magasabb fokozatot birtokol, viszont ez feltételezi
Az előző blogbejegyzés margójára: Írásomnak nem volt célja az MKSZ vezetőségének rossz színben történő feltüntetése.  Amennyiben ők mégis úgy érezték, azért elnézést kérek.  Erdélyi Gábor