Ugrás a fő tartalomra

Élmények a 20. Budapest Keikoról

Az elmúlt hétvégén került megrendezésre a 20. Budapest Keiko. A Budapest Keiko egy olyan esemény amire bárki eljöhet, részt vehet és kedvére vívhat, egy nagszerű kezdeményezés. A program nagyon egyszerű, bemelegítést követően felvesszük a sisakot és nagyjából egy óra szabad vívás áll mindenki rendelkezésére. Aki szeretne több klub magas danos mestereivel is vívhat vagy választhat valakit a résztvevők közül. Nincs megkötés, mindenki annyit vív amennyit szeretne. 

Személy szerint azért szeretek erre az eseményre járni, mert itt magammal foglalkozhatok és javíthatom a hibáimat, fejleszthetem a gyenge pontjaimat és nem utolsó sorban jókat vívhatok. Szerintem elengedhetetlen gyakorlási, fejlesztési lehetőség a saját kendónk tekintetében vagy használhatjuk az eseményt vizsgánk felkészülésére is. 



A mostani esemény nagyon speciális volt, mert egy sérüléssel bajlódtam az elmúlt időszakban, de most végre ezzel nem kellett foglalkoznom, élvezhettem a vívást. Igazán színes volt a paletta a mostani Keikon, hiszen sokféle kendóssal vívhattam. 
Voltak akik értik, hogy mi is a jelentősége ha ilyen eseményen jigeikozunk, de sajnos még vannak olyanok is, akik nem értik, hogy mi is a lényeg. Véleményem szerint az ilyen eseményekre eljutva, azt kell eldönteni, hogy miért is vagyok ott, mi a célom ezzel a gyakorlással. A másik amit meg kell érteni, hogy miért is fontos magas danos kendósokkal vívni, és hogyan is kell velük gyakorolni, hogy az fejlesztőleg hasson ránk. 
A kendóban ha igazi ippont szeretnénk elérni, akkor a seme-vágás-zanshin egységre kell törekednünk. Megfelelő nyomással kialakítjuk a helyzetet, tökéletes vágással eltaláljuk az ellenfelet és hibátlan zanshint mutatva fejezzük be az ipponunkat. Végig az lebegjen a szemünk előtt, hogy egy karddal vívunk, párbajozunk és ha nem sikerül “levágni” az ellenfelet, akkor meghalunk. Ha ezzel a mentalitással vívunk, akkor tudjuk fejleszteni kendónkat. 
Találkoztam viszont olyan vívókkal, akik csapkodva, oldalról hadonászva, cselezgetve szerettek volna találatot elérni rajtam és más magas fokozatú kendóssal szemben. Nem értem milyen cél vezérli őket. Tényleg azt hiszik, hogy ez fogja fejleszteni a kendójukat? Ezzel a módszerrel nem lehet igazi ippont elérni! Ne vívjunk így mesterekkel. Hallottam azt a védekezést, hogy nem tudom eltalálni a mestert. Akkor nem kell. Nem az a fontos egy jigeiko alatt, hogy mennyi ippont vágok, hanem az, hogy tökéletes ipponra törekedjünk és igazi kendót mutassunk. Nem lényeges ha magasabb fokozatú kendós ippont vág rajtunk vagy egy ojiwazával válaszol támadásunkra. Felejtsük el és próbáljuk a következő ippont végrehajtani. Ne feledkezzünk el arról, hogy fejlesszük a kendónkat és erre minden lehetőséget ragadjunk meg!

Aki teheti jöjjön el a következő eseményre, hogy együtt fejleszthessük kendónk minőségét!

Erdélyi Gábor

renshi 7.dan

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül Kyoshi: A Japán Kendo Szövetségnél létezik egy Shogo vizsgarendszer, amit hívjunk a könnyebb érthetőség kedvéért tanári fokozatnak a kendóban. Renshi, Kyoshi, hanshi fokozatok léteznek. Mindegyik fokozatnak megvan a maga feltételrendszere és megvan a szabály arra, hogy milyen vizsgát kell tenni ahhoz, hogy viselhessük ezt a fokozatot. Kyoshi fokozat esetében a feltételek a következőek: Kendo renshi 7 dan fokozattal kell rendelkezni, aki a 7. dant legalább két évvel ezelőtt-jelenleg 2021. november 30 előtt - szerezte meg. Kitétel az, hogy a jelentkezéshez szükséges renshi fokozatot a Japán Kendo Szövetségnél kellet megszerezni. Illetve a jelentkezéshez csatolni kell az adott ország szövetségének elnökének ajánlását, amiben igazolja, hogy az alábbi feltételeknek megfelel:  Azok, akik képzett Kendosok, akik elsajátították a Kendo Jitsugit és annak elméletét, és akik józanul élik életüket-szerintem

Mit jelent a 7.dan?

A kendónak van egy része, ami arról szól, hogy vizsgákon bemutassuk tudásunkat, bizonyítva magunknak, hogy sikerült eljutnunk a következő szintre. A kezdők a kyu vizsgákon, a haladók a dan vizsgákon bizonyíthatnak.  Sokszor hallom vizsgákon, hogy miért nem sikerült, amikor én annyiszor eltaláltam a másikat, jobban támadtam, mégis megbuktam…stb, kérdéseket, és keressük a válaszokat. Meg kell érteni, hogy a vizsgán nem a mennyiség, hanem a minőség lényeges. A minőségre kell törekednünk, hiszen a vizsgáztatók is a minőséget keresik a vívásunkban. Igaz, véleményem szerint amúgy is, a napi gyakorlás során is a kendónk minőségének fejlesztése a lényeg, vizsgától függetlenül. Ne a vizsga miatt kendózzunk, hanem azért mert szeretünk kendózni és a minőségét szeretnénk a vívásunknak fejleszteni. A dan fokozat egyfajta tapasztalat. Tudás és tapasztalat. A dan fokozat a kendo kúlturában az oktatók fokozata. Minél jobban érti a kendót, annál magasabb fokozatot birtokol, viszont ez feltételezi
Az előző blogbejegyzés margójára: Írásomnak nem volt célja az MKSZ vezetőségének rossz színben történő feltüntetése.  Amennyiben ők mégis úgy érezték, azért elnézést kérek.  Erdélyi Gábor