Ugrás a fő tartalomra


Open de France
Hétvége a kendo európai fellegvárában


Tavaly szeptemberében kaptam egy e-mailt a Francia Kendo Szövetségtől, hogy szeretnének meghívni a 2017-es Open de France kendo bajnokságra bírónak.  Nagy örömmel vettem a meghívást, mert elég nagy elismerés, ha valakit Franciaországba hívnak a legnívósabb versenyükre bírónak. 
Franciaországban 450 klub van országszerte, és Párizs és környékén van annyi kendós, mint Magyarországon összesen. 29 fő rendelkezik náluk 7.dan fokozattal és ha jól emlékszem kb. 40-en főnél több a 6.danosok száma. Ennek függvényében még jobban örültem, annak, hogy meghívtak a versenyre. Megtiszteltetésnek érzem.
A verseny előtti napon megnézhettem a csarnokot ahol a versenyt szervezték. Gyönyörű terem adott otthont a franciák legrangosabb eseményének. 22 ország több, mint 250 versenyzője indult. Érkeztek versenyzők többek között Franciaországból, Németországból, Japánból, Kóreából, az USA-ból, Svédországból, Lengyelországból, Belgiumból, Svájcból, Luxemburgból, Olaszországból, Finnországból, Dániából, Spanyolországból…stb.
Szombaton az egyéni versenyek voltak. Női bajnokságot szerveztek, ahol majdnem 70 fő vett részt. A férfiaknak 3.dan alattiaknak, 4.dan vagy felette lévő fokozatúaknak 40 év alatt, és 40 év feletti kategóriát rendeztek. A nap zárásaként pedig az eddig Európában egyedülálló 7.danosok versenyét rendezték meg 24 fővel. A döntő előtt kendo kata, iaido, jodo és chambara bemutató volt. Vasárnap a csapatverseny volt. A csapatversenyt követően a Kokushikan Egyetem csapata és a Francia Válogatott csapat 6-6 főből álló mérkőzése követte, majd zárásként 4-5.dan vizsgát tartottak. 

Jean Pirre Labru renshi 7.dan és Sylvain Moutarde renshi 7.dan


A beosztásom a 40 év alatti, de 4.dannal vagy magasabb fokozattal rendelkezők versenyére szólt, itt bíráskodtam. Fantasztikus vívásokat láttunk, nagyon sok ország válogatott versenyzőitől. Gyors mozgások, magas szintű technikák és jó időben történő ipponokkal örvendeztették meg a nézőket. Érdekes volt látni régi válogatott versenyzőket is, akik újra vagy még mindig versenyeznek. 
Emlékezetes vívásokat is láthattunk amiről bizonyára még sokáig beszélni fogunk. Pauline Stolarz a franciák női csapatának kapitánya például a Kokushikan Egyetem utolsó vívójával szembeni győzelme is ilyen volt. A második győztes ipponját a mérkőzés újraindítása utáni vezényszót követően egy határozott gyors tsukival fejezte be. Meglepő húzás volt, de be is jött. Mesélték, hogy a francia bajnokságot is ugyanígy nyerte meg. A férfiak Francia-Kokushikan összecsapásán az első meccsen döntetlen volt, az utána lévőket viszont mind a franciák nyerték fölénnyel. Tényleg nagyon jól vívtak a franciák. A Kokushikánosok energikusan kezdtek, de a második vereségüket követően, látható volt, hogy óvatosak lettek és másként kezdtek el vívni. Lehet, hogy ez kedvezett a házigazdáknak….



Bíróként nagyon sokat bíráskodtam, az összes elődöntőben és pár egyéni döntőben és a csapat elődöntőben és ami a legmegtiszteltetőbb volt számomra az a csapat döntő. Fantasztikus hangulat volt. Korea és Francia csapatok voltak és a koreaiak győzelmével végződött. Végig döntetlennel haladtak fej fej mellett, és a taisho, vagyis az utolsó vívók mérközésén született egy ippon.
Rengeteget tanultam ebből a hétvégéből. Mindenképp hasznosnak találtam, hogy ott lehettem. Természetesen a szakmai fejlődés mellett, új barátokat is szereztem és hasznos kapcsolatok alakultak ki. Azoknak akik pedig Magyarországon versenyeznek és magas színvonalú versenyt keresnek a naptárukba, azoknak ajánlom mindenképp, hogy elutazzanak jövőre Párizsba, az Open de France-ra. 

Erdélyi Gábor

kendo renshi 7.dan

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül

Történetem, hogy miért is nem lehetek egyelőre Kyoshi a Magyar Kendo Szövetségen keresztül Kyoshi: A Japán Kendo Szövetségnél létezik egy Shogo vizsgarendszer, amit hívjunk a könnyebb érthetőség kedvéért tanári fokozatnak a kendóban. Renshi, Kyoshi, hanshi fokozatok léteznek. Mindegyik fokozatnak megvan a maga feltételrendszere és megvan a szabály arra, hogy milyen vizsgát kell tenni ahhoz, hogy viselhessük ezt a fokozatot. Kyoshi fokozat esetében a feltételek a következőek: Kendo renshi 7 dan fokozattal kell rendelkezni, aki a 7. dant legalább két évvel ezelőtt-jelenleg 2021. november 30 előtt - szerezte meg. Kitétel az, hogy a jelentkezéshez szükséges renshi fokozatot a Japán Kendo Szövetségnél kellet megszerezni. Illetve a jelentkezéshez csatolni kell az adott ország szövetségének elnökének ajánlását, amiben igazolja, hogy az alábbi feltételeknek megfelel:  Azok, akik képzett Kendosok, akik elsajátították a Kendo Jitsugit és annak elméletét, és akik józanul élik életüket-szerintem

Mit jelent a 7.dan?

A kendónak van egy része, ami arról szól, hogy vizsgákon bemutassuk tudásunkat, bizonyítva magunknak, hogy sikerült eljutnunk a következő szintre. A kezdők a kyu vizsgákon, a haladók a dan vizsgákon bizonyíthatnak.  Sokszor hallom vizsgákon, hogy miért nem sikerült, amikor én annyiszor eltaláltam a másikat, jobban támadtam, mégis megbuktam…stb, kérdéseket, és keressük a válaszokat. Meg kell érteni, hogy a vizsgán nem a mennyiség, hanem a minőség lényeges. A minőségre kell törekednünk, hiszen a vizsgáztatók is a minőséget keresik a vívásunkban. Igaz, véleményem szerint amúgy is, a napi gyakorlás során is a kendónk minőségének fejlesztése a lényeg, vizsgától függetlenül. Ne a vizsga miatt kendózzunk, hanem azért mert szeretünk kendózni és a minőségét szeretnénk a vívásunknak fejleszteni. A dan fokozat egyfajta tapasztalat. Tudás és tapasztalat. A dan fokozat a kendo kúlturában az oktatók fokozata. Minél jobban érti a kendót, annál magasabb fokozatot birtokol, viszont ez feltételezi
Az előző blogbejegyzés margójára: Írásomnak nem volt célja az MKSZ vezetőségének rossz színben történő feltüntetése.  Amennyiben ők mégis úgy érezték, azért elnézést kérek.  Erdélyi Gábor